Av Magnus Lönn och Bertil Hertzberg
Regi: Magnus Lönn
Scenografi: Magnus Lönn, Lars Sonnesjö
Dockdesign: Magnus Lönn
Ljus: Arnold Svensson
Medverkande: Gunilla Pantzar, Lars Sonnesjö, Marianne Tedenstad, Maria Hartman
Premiär i februari 980
Spelades för låg och mellanstadiet
”Borta på vinden väntar på upproret”
Barometern”Byteatern för första gången i skolan”
Oskarshamns Nyheterna”Byteatern visade något att tänka på”
Östra Småland”Byteatern i Västervik med ny barnpjäs”
Västervikstidningen
Vi ska se en pjäs om några påhittade figurer på en vind. De lever där för sig själva, håller ordning på de saker som finns på vinden och försöker få tiden att gå genom att hitta på olika saker. De här figurerna är väldigt olika varandra. Den gamla svart-vita TVn, Herr Halv Sju, tycker att de har det bra på vinden. Men de andra är inte lika nöjda. Just den här dagen bär vi besöker vinden händer dock något som förändrar det mesta för vindsfigurerna.
Pjäsen handlar om vad som händer när en ny figur kommer till en grupp, hur gruppens medlemmar reagerar på den nya och hur det sociala mönstret i gruppen förändras på grund av den nya medlemmen.
Av: Ann Granhammer (efter Frank L Baums bok)
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi: Ann Granhammer
Dockdesign: Ann Granhammer, Magnus Lönn
Musik: Henrik Strindberg, Peter Bryngelsson, Lars Skarin
Medverkande: Maria Hartman, Lars Sonnesjö
Ljus: Lars Skarin
Spelades som familjeföreställning
Premiär i juli 1981
”Succé för m/s Helene och Byteatern”
”Först syns två fötter i skära knästrumpor och vita sandaler. Så kliver dom sakta ner. Plötsligt hörs ett väldigt dån och scenen mörkläggs. Byteaterns föreställning ”Trollkarlen från Oz” har börjat.”
Västerviks-tidningen”Teaterbesök i hamnen”
Barometern”Lyckad Trollkarl”
Barometern”Trollkarlen från Oz. Sagan man vill höra om och om igen…”
Östra Småland
Pjäsen berättar om flickan Dorothy och hennes vänner Fågelskrämman, Plåtman och lejonet och deras vandring till den stora Trollkarlen i Smaragdstaden i landet Oz. Sällskapet ger sig dit i tron att trollkarlen skall kunna ge dem det de saknar, men en häxa och mycket annat blir till hinder för dem.
Det är en spännande och fantasifull pjäs om en vanlig flicka som från sin barnkammare ger sig ut på en ovanlig resa – en resa som de flesta av oss varit med om, fast Dorothys resa kanske ser lite annorlunda ut.
Av Susanne Osten och Per Lysander
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi: Ann Granhammer, Magnus Lönn
Dockdesign: Ann Granhammer, Magnus Lönn
Kostym: Gunilla Pantzar
Musik: Peder Nabo
Ljus: Lars Skarin
Medverkande: Lars Sonnesjö, Bodil Göransson, Gunilla Pantzar, Iréne Hause/Ingrid Spång
Premiär i februari 1982
Spelades för lågstadiet och mellanstadiet
”Mäktig atmosfär i byteaterpjäs”
Oskarshamns Nyckeln”Utan sorg ingen glädje”
Barometern”Saga och verklighet i en skön blandning”
Östra Småland
Prins Sorgfri lever sitt trygga liv i slottet. Pappa Kungen har förbjudit all sorg, ty Prinsen skall inte få veta av något annat än glädje, skönhet, lycka. Men en dag dör kungen och den trygga barndomen förändras för prins Sorgfri. Han beger sig ut i världen och finner mycken sorg och orättvisa. Men först när han möter Fiskarflickan blir han själv drabbad – av sorgen och glädjen. Det går inte att köpslå om sorgen, befalla att den inte skall få finnas, att bara glädjen skall få finas. Genom mötet med Fiskarflickan lär sig prins Sorgfri att förstå det. Och tillsammans med henne kan han börja ett liv i verkligheten.
av Magnus Lönn
Premiär: Juni 1983 på s/m Helene
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi/kostym: Gunilla Pantzar
Dockor: Gunilla Pantzar och Magnus Lönn
Musik: Peder Nabo och Staffan Hallroth
Ljussättning: Lars Skarin
Medverkande: Lars Sonnesjö, Gunilla Pantzar, Bodil Göransson, Staffan Hallroth (musiker), Lars Skarin (tekniker)
”Byteatern i sta’n”
”Suggestiv drömteater”
Västerviks-tidningen”Teaterbåten kommer med levnadsglad dockteater”
Oskarshamns-tidningen”Fantasi, lek och glädje i Byteaterns dockshow!”
Östra Småland
Föreställningen spelades från fem år som familjeföreställning. 39 föreställningar gavs.
Krökt i roten och svängd i knäna är en cabaré eller dockshow i dockteaterform med galna infall, lite poesi och allt möjligt smått och gott. Mörka drömmar, humor, skrik, tystnad blandas i en blodfylld kompott fylld med musik.
26
Körsbärsblod är en pjäs där Tjechovs körsbärsträdgården spelar en viss roll
Av Tomas Alladhl
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi: Magnus Lönn
Dockdesign: Magnus Lönn
Kostym: Tone Ougaard
Musik: Peder Nabo
Ljus: Lars Skarin
Smink/mask: Maud Löfberg Johansson
Medverkade: Lars Sonnesjö, Peder Nabo
Premiär i februari 1983
Spelades för högstadiet och för vuxna
”Kan vi förstå vår samtid?”
Oskarshamns-tidningen”’Körsbärsblod med Byteatern – Snillrik ’Tjechov’”
Dagens Nyheter
Körsbärsblod är berättelsen om två unga pojkar på väg in i första världskriget. Den är ett försök att ge röst och ansikte åt tå pojkar ur fredssommarens generation. Att ge namn åt två av de miljoner unga människor som av sin föräldrageneration dömdes till namnlös glömska i skyttegravarna. Vår berättelse handlar inte om kriget, men om den där underbart sköna sommaren alldeles innan.
Varför ville ingen se vad som höll på att hända? Vad är egentligen möjligt att se av sin egen tid? Är insikt i sin samtid möjlig?
I körsbärsblod finns glädjen över det nya livet. Förtvivlan över att det blev så kort. Här finns skrattet och tårarna. Här finns framtiden och glömskan. Och här dansar Tjechov en smäktande wienervals på skyttegravens rand. Allt med Byteaterns olika uttrycksmedel; skådespeleri, musik och dockteater.
-> Körsbärsblod var teaterns första vuxenproduktion.
Rundvandring och Caféspektakel hemma hos Byteatern
Av Lars Sonnesjö och Lars Skarin
Regi: Lars Sonnesjö och ensemblen
Scenografi: Lars Skarin
Kostym: Tone Ougaard
Musik: Peder Nabo
Medverkande: Stephan Holmström, Yrsa Sturesdotter, Marita Tirén, Lars Sonnesjö, Lars Skarin, Peder Nabo
Ljus: Lars Skarin
Premiär i september 1984
Spelades för lågstadiet och mellanstadiet/För barn från 7 år och vuxna.
”Underbar teater för barnen”
Östra Småland”På besök i en fascinerande otrolig och spännande värld”
Barometern”Caféspektakel hos Byteatern”
Oskarshamns tidningen
Vi gör en rundvandring i våra arbetslokaler och visar hur teatern ser ut bakom scenen. Besöket avslutas i vårt specialbyggda café där vi bjuder på underhållning. Gammal skåpmat i ny förpackning, eller snarare godbitar ur vårt 10-åriga förflutna i Kalmar. Vilda upptåg blandas med sång och musik.
Av Bodil Göransson
Regi, dramaturgi: Tomas Alldahl
Scenografi: Bodil Göransson
Dock/maskdesign: Bodil Göransson
Kostym: Tone Ougaard
Musik: Elisabeth Borgeby
Ljus: Lars Skarin
Medverkande: Bodil Göransson, Elisabeth Brogeby
Premiär i februari 1984
Spelades för förskola
”Både roligt och allvarligt”
Barometern”Rart och opoetiskt”
Upsala nya tidning”Rosad barnteater gladde ölandsbarn”
Ölandsbladet
En berättelse i det lilla formatet om STORA händelser…
När jag var liten och inte kunde sova
Då gick jag till skogen och byggde mig en stova,
Aspelöv och lindelöv det hade jag till tak
Och ost och smör och vetebröd det hade jag till mat.
Så börjar vår berättelse om en viss tös, som föddes i en mörk vinter i en rykande snöstorm. Både tös och snöstorm och alla hon mötte sen finns nerstoppade i min ryggsäck. Där finns gamla Lorry och kattaskrället och ”Pär i hagen”, men tyvärr också tuppen! Ja t.o.m. månen på sin röda cykel får plats i ytterfacket! Men inte musiken, den sitter där bredvid och låter så vackert så du nästan gråter.
Av Ann Granhammer
Regi: Ann Granhammer
Scenografi/dockor: Christel Hansson
Musik: Peder Nabo
Medverkande: Arne Högsander, Lars Sonnesjö, Tomas Svensson
-> Dockteater som visades i TV1 den 4 och 13 januari 1985. Inspelad i Växjö.
”Experiment från Växjö”
Västerviks-tidningen”TV-experiment med dockor”
Skånska dagbladet”Småländsk dockteater för vuxna”
Dagens Nyheter
”Man under bord” är en fantasifull föreställning om en man som på jakt efter den ”röda livsgnistan” letar sig ner i drömmens landskap. Där stöter han på figurer och föremål som lockar honom in i fantasivärldar i form av ”glömda bilder och rum”.
Föreställningen skapas genom klippta pappersark och krita, dockor och animerad film, elektroniska figurer och rivna papperslappar.
Har du en bild på föreställningen? Mejla info@byteatern.se
Av Tomas Alldahl efter Siv Widerbergs bok Hasse, 204 dagar i Hans Henrik Olssons liv
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi, och kostym: Gunilla Pantzar
Dockmakare: Eva Grytt och Gunilla Pantzar
Musik: Peder Nabo
Medverkade: Stephan Holmström, Lars Sonnesjö, YRsa Sturesdotter, Marita Tirén
Ljus: Lars Skarin
Premiär i mars 1985
Spelades från årskurs två och för mellanstadiet
”Succé i Finland för Byteatern”
Barometern”Den flygande geparden glömmer man nog inte”
Hufvudstadsbladet”Världen har fått ögonen på Byteatern”
”Presenteras i internationell teatertidning”
Östra Småland”Dockorna ger liv åt dagboken”
GT”Byteatern tar barnen på allvar”
Helsingborgs dagblad
Siv Widerbergs bok Hasse, 204 dagar i Hans Henrik Olssons liv handlar om ett barn till två alkoholiserade föräldrar. Hela hans tillvaro är i gungning och på Byteatern tog bearbetningen för scenen, Den flygande geoparden, fasta på osäkerheten i Hasses liv. Tomas Alldahl dramatiserade och Gunilla Pantzars scenografi och spelfigurer använde sig av ett förvridet perspektiv och en rik färgskala med svarta accenter, båda delarna samtidigt symboliskt och sceniskt realistiska.
Av: Magnus Lönn
Regi: Pierre Björklund
Scenografi: Magnus Lönn
Dockdesign: Magnus Lönn
Dockmakare: Arne Högsander, Magnus Lönn
Kostym: Tone Ougaard
Musik: Anna-Greta Larsson
Medverkande: Francisca von Born, Arne Högsander, Magnus Lönn
Ljus: Lars Skarin
Premiär i juni 1985
Spelades som familjeföreställning på m/s Helene
”Teater om bokstäver”
Dagens Nyheter”Ett skepp kommer lastat med Byteatern och en revy”
Oskarshamns nyheterna”Flytande teater seglar åt Öland”
Ölandsbladet”Lust i massor med Byteatern”
Barometern
En familjeföreställning för alla över sex år i form av en poetisk och absurd nummerrevy med dockor, figurer och föremål. Temat är förvandlingar. Det vanliga och obetydliga blir oväntat och annorlunda. Det handlar om språkets och ordens sinnliga dimension. Tonvikten ligger på bild och musik. Här finns en skrut-parad och en tveksam bokstavsbalett som dansar fram en uppgörelse mellan ja, nej och kanske.
En av Picassos damer tar sig ur sin ram, Arcimbolodo har lånat ut sitt berömda fruktfat och Magrittes plommonstop och druvor får liv i en annan scen. Byteatern bygger egna bilder av bokstäver och Ljud. Det är en pjäs om alla möjligheter mellan himmel och ord.
-> Förvandlingar var den sista föreställningen som Byteatern spelade på m/s Helene.
Av Bertil Hertzberg, Bodil Göransson, Lars Sonnesjö efter boken ”Sagan om Karlknut” av Barbro Lindgren och Cecilia Torudd.
Regi: Bodil Göransson
Dockdesign: Bodil Göransson
Dockmakare: Bodil Göransson
Ljus: Lars Skarin
Medverkande: Lars Sonnesjö
Premiär i september 1986
Spelades för barn i åldrarna fyra till sju år samt som familjeföreställning.
”Algot Storm möter mask – en fängslande vänskap”
Blekinge Läns tidning”Tog barnen med Storm”
Barometern”En fin och artig herre – och en väldigt bångstyrig mask”
Nyheterna Kalmar
Historien om Algot Storm är en pjäs om en fin och artig herre som dock är ganska ensam. I sin ensamhet spelar Algot piano och dricker sitt kaffe. Ibland gråter han och undrar varför ingen besöker honom. Två gånger om dagen tar han långa promenader i parken. Människorna han möter tycker att han är en trist typ. Tills en dag. På sin promenad möter han en liten pigg och sprudlande figur som vill bli hans vän och bror. Allt blir annorlunda och härligt. Men när de kommer hem till Algot börjar svårigheterna. Det är inte lätt om man är en fin herre med knäppt kavaj att plötsligt få en vild och bångstyrig vän i hemmet.
1986-1987 spelade Byteatern 175 föreställningar av Algot Storm. Pjäsen är översatt till andra språk och har bland annat spelats i Tyskland och Holland. Den togs upp igen 1992.
Av Tomas Alldahl efter Bojunga Nunes bok Alexander och påfågeln
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi: Gunilla Pantzar
Dockdesign: Gunilla Pantzar
Maskdesign: Gunilla Pantzar
Dockmakare: Eva Grytt, Gunilla Pantzar
Kostym: Gunilla Pantzar
Musik: Peder Nabo
Medverkande: Bengt Harling, Stephan Holmström, Yrsa Sturesdotter, Marita Tiren, Liselott Höjman
Ljus: Lars Skarin
Premiär i september 1986
Spelades från årskurs två och för mellanstadiet
”Fantasi och verklighet i Byteaterns blandning”
Barometern”Suggestiv pjäs om barn som övervinner klyftor”
Barometern
För att lära känna dem bjuder Vera på lite mat. Och Alexander (som oftast går hungrig) bjuder tillbaka på den ena historien efter den andra. En del historier handlar om verkligheten, andra är rena påhitt. Men på något sätt handlar alla om honom själv, och om Vera.
Den bästa historien är den om gudmors hus, som finns någonstans långt borta. Tillsammans gör Vera och Alexander den fantastiska resa dit. Vägen går över det förbjudna stängslet, genom rädslans mörker och ut på andra sidan – till gudmors hus!
Berättelser och noveller sammanställda av Bertil Hertzberg
Premiär: April 1986
Regi: Bodil Göransson och ensemblen
Scenografi/dockor: Bodil Göransson och ensemblen
Musik: Ensemblen
Ljussättning: Lars Skarin
Medverkande: Stephan Holmström, Yrsa Sturesdotter, Marita Tirén
Ålderskategori: Spelades för skolans årskurs ett till tre i samband med studiebesök på Byteatern
Antal föreställningar: 18
”Teater om Byteatern
– visade arbetet bakom kulisserna”
Östra Småland
I samband med studiebesök på Byteatern där barn från närområdets olika skolor fick se bakom kulisserna på Byteatern spelades det två enkla dockteatrar inne på scenen. Den ena handlade om en gammal farbror som kom på hur han kunde förändra sin värld genom att ge sakerna omkring honom nya namn.
Den andra om en oerhört självupptagen shejk som alla fjäskade för. Hans favoritsysselsättning var schack, men ingen vågade vinna utan lät shejken dra det längsta strået. Till slut utmanades shejken av en katt som inte lät honom vinna. Shejken förstod då att rättvisa måste drabba även en shejk. Katten då? Jo, den fick bli rådgivare åt shejken.
Har du en bild från Det var en gång? Mejla info@byteatern.se
Av: Magnus Lönn
Regi: Pierre Björklund
Scenografi: Magnus Lönn, Lars Skarin
Kostym: Lotta Zetterman, Magnus Lönn
Dockor: Magnus Lönn
Musik: Anna-Greta Larsson
Medverkande: Witold Daniec, Lilian Gustavsson, Magnus Lönn
Ljus: Lars Skarin
Premiär i oktober 1987
Spelades för lågstadiet
”De leker med orden”
Östra Småland”Spännande lek med ord”
Barometern”En resa i bokstävernas värld”
Nyheterna”Bokstäverna får liv”
”Roligt sätt att ”läsa” på scenen”
Arbetet”Lustfylld bokstavsdans”
Göteborgs-posten”Bokstavskavalkad som fångar publiken”
Dagens Nyheter
Ett självupptaget ”A”, och en våldsam kamp mellan ett ilsket ”NEJ” och ett glatt optimistiskt ”JA”, ett svävande ”M” – detta är några av ingredienserna i Byteaterns A, B, Se!
Med bokstäver, ord, ramsor och sånger vill vi gestalta språkets förbluffande möjligheter till uttryck. I Byteaterns version blir alfabetet något högst påtagligt – orden lever sina egna liv. De möts, förändras och bildar nya , oväntade kombinationer i denna bokstavskavalkad som bjuder publiken att stiga in i ordets magiska och fantastiska värld.
Efter att föreställningen varit på ett lyckat gästspel i Stockholm brann nästan hela scenografin och dockorna upp i en brand i turnéfordonet.
Av: Tomas Alldahl efter text av Bengt Cidden Andersson
Regi: Tomas Alldahl
Scenografi: Gunilla Pantzar
Dockdesign: Gunilla Pantzar
Kostym: Gunilla Pantzar
Musik: Boel Dirke
Medverkande: Bengt Cidden Andersson, Witold Daniec, Lilian Gustavsson, Lars Sonnesjö
Ljus: Arnold Svensson
Premiär i november 1988
Spelades för låg och mellanstadiet samt som familjeföreställning
”Historier från smedens tid”
Expressen”En resa till 50-talets Skammelstorp – den borde ni unna er…”
Östra Småland”En jätte-satsning”
Barometern
”För länge se’n, när tiden räckte till, fanns i Skammelstorp en smedja, och bredvid den en skola. Nu är skolan nerlagd, smedjan borta. Kvar finns bara några grundstenar, handsmidda spikar och märlor. Hit kom förr bönder från Bomossa, Håkansmåla och Vångerslätt, men också luffare och zigenare. Och för barnen, som höll till i smedjan, kunde smeden berätta om märkliga händelser.”
En av pojkarna som hörde smeden berätta hette Bengt, men kallades redan då ofta för Cidden. Tillsammans med honom smider nu Byteatern på en ny pjäs med arbetsnamnet ”Jättar och järnspik”. Den handlar om den lilla byn i den stora världen, om barnet i de vuxnas värld och tvärtom, om vardagens nödtorft och fantasins överflöd. Den handlar också om hur vi, både barn och vuxna, ur konkreta vardagserfarenheter söker efter vår identitet, vårt sammanhang, vår plats på jorden. Den här gången börjar vi sökandes strax norr om Kalmar, i ett stycke autentisk historia. Men snart står också Bomossajätten och knackar på smedjans dörr. Eller som gamle sme’n själv brukade säga: vartenda ord är sant och lite till!
Av Ingegerd Monthan efter Jurij Rytcheus bok ”När valarna försvann”
Regi: Björn Samuelsson
Scenografi: Bodil Göransson
Dockdesign: Bodil Göransson
Dockmakare: Bodil Göransson och Ann Granhammer
Kostym: Tone Ougaard
Musik: Peder Nabo
Medverkande: Bodil Göransson, Stephan Holmström, Stefan Karlsson, Peder Nabo, Yrsa Sturesdotter
Ljus: Stefan Karlsson
Premiär i mars 1988
Spelades för mellanstadiet
”Byteaterns Dala-gästspel”
”Originell dockteaterlek”
Borlänge tidning”Barnteatern som totalupplevelse”
Smålands Folkblad”En klok fin saga”
Aftonbladet”Människan är en del av naturen – inte dess herre”
Nyheterna”Byteatern lärde elever om samarbete och natur”
Barometern”Starkt och suggestivt om människans skapelse”
Arbetarbladet
Hela Kiselstensnäset befolkades och människorna levde i vänskap med sina bröder i havet. Reu dog, men Nau levde vidare till synes i evighet. Långt senare blir Armagirgin, den store jävaren, räddad ur havet av valarna, men vill ändå inte tro på vad Nau berättar om den stora stora kärleken och att valarna är hans bröder.
Till slut dödar han till och med en val. Då dör Nau. När Amagirgin och hans män nästa morgon ska stycka valen är den borta. Istället finner de en död människa på stranden. Då äntligen inser Armagirdin att valarna verkligen är hans bröder. Vår pjäs är ytterst baserad på denna skapelsemyt.
Historier från Småland och Öland i bearbetning av Björn Samuelsson.
Premiär i april 1988. Spelades i Byteaterns foajé.
Regi: Björn Samuelsson
Kostym: Lotta Zetterman och Magnus Lönn
Musik: Elisabeth Brogeby, Anna-Greta Larsson
Medverkande: Lilian Gustavsson, Witold Daniec, Lars Sonnesjö, Elisabeth Brogeby (musiker) och Anna-Greta Larsson (musiker).
Spelades för vuxna.
36
Av Björn Samuelsson
Text Johan Sanne, Bertil Hertzberg, Joakim Pirinen
Regi: Björn Samuelsson
Medverkande: Yrsa Sturesdotter, Stepan Holmström, Peder Nabo, Stefan Karlsson och Marit Pedersen
Scenografi: Bodil Göransson
Dockdesign: Bodil Göransson
Dockmakare: Bodil Göransson
Kostym: Tone Ougaard
Musik: Peder Nabo
Ljus: Lars Skarin
Premiär i april 1989
Spelades på Hamnscenen
”Roliga Byteatern bjuder på kabaré”
Östra Småland
”Spelglad Byteater i drömfylld kabaré”
Barometern
”På Byteatern blir drömmar verklighet”
Barometern
Vad drömmer du om?
Fred på jorden? Den stora kärleken? En lång resa? Ny bil?
I drömmarnas mjuka bomullsvärld flyr vi den kantiga verkligheten. Och drömmarna blir en trampolin där vi tar sats för att göra verkligheten bättre, rikare. Inte klarar vi oss utan drömmar?
Kom till oss och vårt vårcafé! Ta en fika och roas av en kabaré som handlar om oss alla, om drömmar, förhoppningar och om livet som är värt att leva. Det blir sketcher och påhitt, skratt och skoj, sång och musik och en eller annan tanke att ta med sig hem.
Nämen, jag har hittat ett fel
Vi är tacksamma om du mejlar info@byteatern.se så att vi kan rätta till det.