Medverkande: Martin Ellborg, Sara Glaser, Gunilla Larsson och Bengt CW Carlsson Texter: Bob Hansson, Barbro Smeds, Christina Ounzounidis, Erik Uddenberg, Kerstin Dilimar, Sven Hugo Persson, Johan Sanne, Gustav Tegby och Molly Uddenberg Regi: Eva Wendt Bearbetning och dramaturgi: Erik Uddenberg Scenografi: Elisabeth Åström Kostym: Lotta Zetterman Englund Musik: Sara Glaser Ljus: Joakim Engstrand Ljud: Linus Wileryd Producent: Martin Johansson
”… väcker många tankar och vård och mänsklig samvaro” Östran
”Häri uttrycks med önskvärd tydlighet människors behov av kultur och andra mjuka varor i läkemedelsprocessen.” Barometern
Lever vi i ett vårdsamhälle eller i ett vårdande samhälle? Och vari ligger skillnaden? En av många frågor som föreställningen väcker. Ett drabbande, drastiskt och dramatiskt stycke teater. Om folk som föds. Om folk som dör. Om folk som inser att de behöver varandra.
Foto: Bertil Hertzberg
Sonja det heliga hjärtat
Ryttaren: Martin Ellborg Text: Ida Linde Regi: Martin Johansson Ljus: Joakim Engstrand Ljud: Linus Wileryd Kostym: Lotta Zetterman Englund Producent: Martin Johansson
”Omtumlande upplevelse på Byteatern. […] Man lämnar Byteatern fylld av känslor och funderingar. Sonja, det heliga hjärtat, ställer frågor på djupet. Vem är jag, Vad är Sonja, det heliga hjärtat, i mig?” Östran
”Smutsigt och rått om kärlek och identitet. […] Det här är teater på riktigt!” Barometern
Föreställningen handlar både om Ryttaren och om den skådespelare som gestaltar honom. Den världsberömda hopphästen Sonja Sacre Coeur har för första gången vägrat ett hinder. Ryttaren ger här, tio år senare, sin version av det som hände i en presskonferens som blir alltmer utelämnande. I den ena ringhörnan han själv, i den andra Drottning Kristina som hästtränare och framför honom en publik som väntar på svar.
Kristinas flykt
Medverkande: Sara Glaser, Louise Löwenberg, Peder Nabo och Geza Polónyi Manus: Kattis Ellborg Regi: Maja Salomonsson Musik: Peder Nabo och Geza Polónyi Scenografi: Magnus Lönn Rekvisitör: AnnKarin Myklebostad Kostym: Lotta Zetterman Englund Mask: Gunilla Pettersson Ljus: Lars Skarin Ljud: Linus Wileryd Dramaturg: Karin Parrot Jonzon Manusbearbetning: Maja Salomonsson Regi- och produktionsassistent: Joline Andersson Snickare: Kennet Berg Producent: Nina Olsson
”Kristinas flykt berör på många plan” Barometern
”Vilken stjärnsmäll på Kalmar slott” Östran
En thrillerartad fantasyhistoria i slottsmiljö om livets stora frågor.
Om två flickor från var sin tidsålder som möts och påverkar varandras liv. Ebba, som brottas med trassliga kompis- och föräldrarelationer i början av 2000-talet och drottning Kristina som utnyttjas som en bricka i 1600-talets maktspel. I samband med föreställningen hölls en guidad tur på slottet om temat Drottning Kristina på Kalmar slott.
Spelades för åk 5-7 samt för offentlig publik.
Foto: Bertil Hertzberg
AbDiKation Nu
Av och med: Alma Söderberg och Daniel Almgren Recén Ljus: Johan Rockström Ljudassistans: Linus Wileryd Kostym: Lotta Zetterman Englund Producent: Martin Johansson
”Modigt, självutlämnande och samtidigt en allmängiltig kommentar till vårt genomstresade samhälle är den föreställning som de unga dansarna, koreograferna och performanceartisterna Alma Söderberg och Daniel AlmgrenRecén skapat på Byteatern Kalmar Läns Teater.” Östran
”AbDikation Nu är en annorlunda dansperformance, som går rakt in i hjärtat i sin nakenhet och närhet till publiken. […] Missa inte denna rika och fantasieggande föreställning.” Barometern
Dansperformance som utvecklades under en Artist-in-residence med koreograferna och dansarna Alma Söderberg och Daniel AlmgrenRecén. Likt höstens andra produktioner var temat Drottning Kristinas maximer och aforismer som t ex ”Människan har fått talets gåva men man kan fråga sig om det gör henne klokare än djuren”.
Foto: Karl Ekberg
Signe i fönstret
Medverkande: Lars Sonnesjö och dockan Signe Text: Lars Sonnesjö Dockmakare: Bodil Göransson Kostymör: Lotta Zetterman Englund Producent: Nina Olsson
Gatuteater från ett fönster på Kullzénska caféet. Signe kommenterar veckans stora och små händelser, från världspolitik till grannskvaller. Ett samarbete med Destination Kalmar, Kullzénska caféet, Barometern, Östra Småland, Kalmarposten och TV4 Nyheterna Kalmar.
Lasse och Signe gjorde även på förfrågan några extra föreställningar med specialanpassade manus under året.
Publik på Signe i fönstret.
Nattens prinsessa
Spelas på Kalmar teater och på turné
Premiär fredagen den 26 november
Fem musiker spelar elva musikstycken live på scen. Till varje musikstycke finns en specialkomponerad film. Fyra olika filmare har bildsatt musiken fritt efter deras egna tolkningar, alltifrån abstrakta och drömlika filmer till ett midsommarfirande. Projektet initierades av Byteaterns musiker Peder Nabo.
Nattens prinsessa är ett samarbete mellan Byteatern Kalmar länsteater, Musik i Blekinge och Kalmar läns musikstiftelse.
På scenen får ni träffa Peder Nabo, Martin Ellborg, Niclas Höglind, Kristofer Johansson och Geza Polónyi.
Filmerna har gjorts av Kåre Persson, Pelle Hybinette, Joakim Engstrand och Peder Nabo
Foto: Pelle Hübinette
2011
Den som vandrar om natten
Sånt som jäser och sånt som gror
2011
Den som vandrar om natten
På scen: Katarina Rodopoulos, Sara Glaser, Martin Ellborg, Lasse Sonnesjö och Peder Nabo Text: Ulf Evrén Regi: Joakim Engstrand Scenografi, rekvisita och dekormåleri: AnnKarin Myklebostad Ljussättning: Jesper Kongshaug Dockor: Bodil Göransson Kostym: Lotta Zetterman Englund Mask: Angelica Ekeberg Video: Clement Irbil Musik: Peder Nabo Ljud: Linus Wileryd Producent: Nina Olsson
”Djärv satsning som berör” Barometern
”Sara Glaser som den otäcke, svårbegriplige Marcus, med studer av sorglig självinsikt, har en närvaro som går under huden.” Östran
”Den som vandrar om natten” såldes till nior och gymnasieklasser med åtföljande pedagogiskt lärarmaterial och introduktion till föreställningen genom föredrag och andra arrangemang. Föreställningens tema kring våldets mekanismer, övergrepp och krig gav upphov till livliga diskussioner kring moral och etik i både klassrum runt om i länet och på teatern.
Foto: Bertil Hertzberg
Sånt som jäser och sånt som gror
På scen: Anna Thorén Mörnerud och Anna-Greta Larsson Text: Johan Sanne Regi, scenografi och dockor: Bodil Göransson Dockmakare: Anna Thorén Mörnerud Musiker och skådespelare: Anna-Greta Larsson Ljussättning: Åsa El Mottaki Producent: Adam Knapasjö
”Som alltid när det gäller Byteatern så får föremål liv på det mest fantasieggande sätt.” Barometern
”Familjeföreställning i litet format men med stort hjärta.” Östran
Sånt som jäser och sånt som gror riktade sig i första hand till familjer. Sveriges rika och långa historia som jordbrukarland fick ta plats på teaterscenen i Bodil Göranssons fantastiska teatervärld. Även i denna teaterföreställning tog Byteatern upp ett angeläget ämne som speglade vår tid: de globala miljöfrågorna och matens roll i människans gemensamma historia.
Foto: Peder Nabo
2012
Lockfågeln
ISI
En stund till
Riddaren av de verkligt verkliga verkligheterna
2012
Under 2012 – 2013 samproducerade Byteatern Kalmar Länsteater och Regionteatern Blekinge Kronoberg tre produktioner för skilda åldrar; alla med utgångspunkt i Cervantes roman Don Quijote och dess teman.
Lockfågeln
Manusförfattare: Lars Sonnesjö Premiär 28 januari 2012 Scenografi: Ann-Karin Myklebostad Kostym: Lotta Engstrand Musik: Peder Nabo och Geza Pólony Ljus: Lars Skarin Ljud: Peder Nabo Dockmakare: Bodil Göransson Medverkande: Lars Sonnesjö och Susanne Gunnersen
124
ISI
Premiär 3 maj 2012
Medverkande: Jo Rideout (England), Joline Andersson (Sverige), Gerog Bütow (Tyskland), Martin Ellborg (Sverige, Byteatern) Koncept, idé och regi: Sara Glaser Manus och dramaturgi: Joline Andersson Texter: August Strindberg Regiassistent: Sofia Lindén
Byteatern uppmärksammade Augusti Strindberg under jubileumsåret med ”ISI”. Sara Glaser regisserade en experimentiell och gränsöverskridande föreställning. Genom att genomföra flashmobs av valda delar ur Strindbergs verk ville vi här, med regissörens ord: ”ta teatern ut på stan, avdramatisera Strindberg och återföra samtalen från hans texter till platser där samtal förs idag”. Augusti strindbergs verk är översatta till en mängd språk och ahsn pjäser spelas frekvent utomlands. Skådespelarna var en internationell ensemble som spelade på sina respektive modersmål.
Medverkande: Lars Sonnesjö Manus: Lars Sonnesjö Regi: Karin Parrot-Jonzon Scenografi/ljus: Lars Skarin Kostym: Lotta Zetterman Englund Dockinstruktion: Bodil Göransson Producent: Nina Olsson
”En stund till var det. Och man önskar att den aldrig skulle ta slut”. Östran
Hösten 2012 fick vi äntligen fördjupa relationen till dockan Signe i föreställningen ”En stund till”. Den fortsatte att turnera under hela 2013. Ett humoristiskt och stillsamt samtal om livet, åldrandet och det som var och det som inte blev.
Foto: Peder Nabo
Riddaren av de verkligt verkliga verkligheterna
Medverkande: Sara Glaser, Martin Ellborg, Björn Johansson Boklund och Anna-Karin Rapp Manus och regi: Joakim Engstrand Koreografi: Linda Adami Scenografi: Ann-Karin Myklebostad Kostym: Lotta Zetterman Englund Kompositör: Stefan Johansson Ljus: Linn Bojing Ljud: Linus Wileryd Dramaturgi: Stellan Larsson
”Jag skrattar, gapar stort, vill också lägga mig i” Expressen
”… som i all god teater finns något högst allvarligt och angeläget under den överdådigt muntra ytan” Barometern
Första delen av samarbetet med Regionteatern Blekinge Kronoberg hade premiär hösten 2012 och spelades för årskurserna 1-4. ”Riddaren” turnerade hela våren 2013, och kom slutligen upp i närmare 140 speltillfällen. Ensemble, regissör och koreograf skapade en föreställning som verkligen tog tag.
Foto: Peder Nabo
2013
Framför mina tår ligger världen
Riddaren av den sorgliga skepnaden
Stagnelius in concert
2013
Framför mina tår ligger världen
Urpremiär 12 februari 2013 i Karlshamn
Medverkande: Edvin Bredefeldt, Oldoz Javidi och Julia Jonsson Manus: Gustav Tegby och Maja Salomonsson Regissör: Maja Salomonsson Scenografi och kostym: Johanna Mårtensson Ljusdesign: Joakim Engstrand Musik: Peder Nabo Ljuddesign: Linus Wileryd Producent: Jan Dzedins och Nina Olsson
”Som alltid när det gäller Byteatern så får föremål liv på det mest fantasieggande sätt.” Barometern
En fri tolkning av Miguel Cervantes roman ”Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha”.
Föreställningen handlade om trettonåriga Sannas inre och yttre resa. En dag reser hon sig plötsligt upp från familjemiddagen, går rakt ut genom ytterdörren och försvinner ut i världen. Precis som Don Quijote väljer Sanna att följa sina impulser och helt bryta mot omgivningens förväntningar på hur man bör bete sig. Och liksom Don Quijote ger hon sig på både gott och ont hän åt sina fantasier och drömmar, och hamnar därför också oavbrutet i nya äventyr. I en ständig rörelse mellan tid och rum, utan rea- lismens begräsningar, utvecklas historien till en filosofisk och sjövild resa om att våga bygga sin egen verklighet.
Föreställningen spelades på skolor för årskurs 5–7 samt som offentlig familjeföreställning och var en samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Scenografin vann brons i tävlingen A’ Design Award i kategorin Performing Arts, Style and Scenery Design.
Foto: Bertil Hertzberg
Riddaren av den sorgliga skepnaden
Urpremiär 7 september 2013 på Byteatern Kalmar Länsteater
Medverkande: Martin Ellborg, Catherine Westling, Elmira Arikan, Edvin Bredefeldt, Greger Lindquist och Ida Wallfelt. Manus och regi: Pelle Öhlund Scenografi och videodesign: Signe Krogh Kostym: Lotta Zetterman Englund Mask: Agneta A Forssell och Hanna Elwe Musik: Peder Nabo Ljusdesign: Joakim Engstrand Ljuddesign: Linus Wileryd Dramaturg: Stellan Larsson Producenter: Nina Olsson och Jan Dzedins
”Hisnande och komplex Don Quijote på Byteatern” Barometern
”Utan att ta ifrån de övriga någonting måste sägas att detta är Martin Ellborgs show.” Östran
Baserad på Miguel Cervantes roman ”Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha”.
Don Quijote – Riddaren av den sorgliga skepnaden- den djupt allvarsamma, komiska och rörande historien om den fattige adelsmannen som, i sin egen verklighet, beslutar sig för att bli riddare och bege sig ut på äventyr. Som väpnare får han med sig bonden Sancho Panza, en matglad realist. Med modigt och osjälviskt hjärta skapar Don Quijotes med sina upptåg förvirring och förveckling, allt till den trogna Sanchos förfäran. Ett visuellt, vackert och storslaget äventyr i ett sandigt, rostigt och sönderbränt landskap med bilder, projektioner och ljus.
Detta var den tredje och avslutande iscensättningen över tematiken i Don Quijote som under 2012 och 2013 gjorts i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Don Quijote spelades på Byteatern i Kalmar, Regionteatern i Växjö samt på turné.
Foto: Peder Nabo
Stagnelius in concert
Premiär 14 september 2013, Gärdslösa kyrka, Öland
Medverkande: Mezzosopranen Solgerd Isalv, skådespelaren Lars Sonnesjö, Gärdslösa Kammarkör under ledning av Ingegärd Cafourek, Torbjörn Westman, nyckelharpa & violin, Peter Schöning, cello och Harald Erici, piano.
”Magisk kväll med Stagnelius” Barometern
I samarbete med Erici Produktion.
Liksom 2011 gjordes 2013 ett samarbete med Erici Pro- duktion med ”Stagnelius in concert”.
”Stagnelius in concert” satte ljuset på poeten Erik Johan Stagnelius och hans dikter. Skådespelaren Lars Sonnesjö gav ett intimt och personligt porträtt av en döende Stagnelius med magnifikt dockspel. Dialogen mellan Sonnesjö och Stagnelius varvades med poetens texter, tonsatta av Harald Erici och framförda av Gärdslösa Kammarkör och mezzosopranen Solgerd Isalv.
Föreställningen gavs vid fyra tillfällen under september 2013.
2014
Musical
Tre farbröder som inte ville dö
Glasjesus
2014
Musical
Sverigepremiär 28 februari 2014
Medverkande: Gunilla Andersson, Olof Bergström, Martin Ellborg, Julia Jonsson och Ida Wallfelt Manus: Line Mørkeby Förlag: Nordiska ApS-Köpenhamn Regi: Daniel Rylander Översättning och bearbetning: Daniel Rylander Scenografi, rekvisita, attribut: Ann-Karin Myklebostad Ljus: Joakim Engstrand Kostym och sömnad: Lotta Zetterman Englund Koreografi: Jóhann Lindell Mask: Hanna Elwe Musik och musikarrangemang: Peder Nabo och Linus Wileryd Ljud: Linus Wileryd Pedagogiskt material: Anna-Greta Larsson Verkstad: Kennet Berg Föreställningsteknik: Joakim Engstrand och Anders Ryding Hallin Marknadsföring och layout: Julia Hjertqvist Teknisk samordning: Lars Skarin Producent: Nina Olsson
”Laddat familjedrama med gnisselfritt ensemblespel” ”Byteatern tränger under huden” Barometern
”Byteatern lyckas … gestalta erotik och våld utan att vare sig förfalla till exhibitionism eller menlöshet” Kalmar Länstidning
I 2014s första föreställning mötte vi familjen som lever det perfekta livet. De äter sunt, motionerar och möter livets alla situationer med en frejdig sång för att hela tiden förvissa sig om sin lyckliga tillvaro. Men allt föränd- ras när utbytesstudenten Nat kliver in genom dörren och tillvaron vänds upp och ned. Nat vill inte sjunga sånger, går i konstiga kläder och när hon och familjens dotter blir förälskade är måttet verkligen rågat.
Föreställningen spelades under våren 2014 för högstadiet och offentlig publik.
Foto: Peder Nabo
Tre farbröder som inte ville dö
Premiär 19 september 2014 på Byteatern Kalmar Länsteater
Medverkande: Joel Berg, Martin Ellborg och Sara Glaser Musiker: Vladimir Dikanski och Peder Nabo Av: Guus Ponsioen Libretto: Suzanne van Lohuizen Regi: Öllegård Groundstroem Kapellmästare: Géza Polónyi Scenografi och rekvisita: Ann-Karin Myklebostad Kostym: Lotta Zetterman Englund Mask: Agneta A Forssell Ljusdesign: Lars Skarin Ljuddesign: Linus Wileryd Producent: Christina Florell
”en lagom makaber föreställning, full av vardagsrealism och fantasterier på en och samma gång” Barometern
”I en salig väntan på döden” Östra småland
De tre farbröderna har hunnit bli ganska gamla men hur vet man egentligen att man levt ett bra liv? Är kunskapen om insekter, antalet lästa böcker eller är kanske upplevelsen av kärlek det viktigaste? I denna barnopera mötte publiken Micke, Charlie och Rickardsson och deras rädsla inför och funderingar över döden och livet.
Föreställningen spelades under hösten 2014 och var en samproduktion med Länsmusiken, Kalmar läns musik stiftelse.
Foto: Bertil Hertzberg
Glasjesus
Urpremiär 14 juni 2014 i Åfors
Medverkande: Johannes Wanselow, Bengt Dahlberg, Julia Frisberg, Anna Maria Käll, Greger Lindquist, Mary Lou Ward, Jensy Elvung, Margareta Eriksson, Isabelle Haag, Ulla Kling, Ewa Kramer Karlsson, Jan Karlsson, Luisa Käll, Mariana Lundgren, Henrik Medin, Stig Olsson och Torbjörn Quist Manus: Gertrud Larsson Regi: Lars Sonnesjö Scenografi och kostym: Agneta A Forssell Komposition: Peder Nabo Koreografi: Anna Eklund Producent: Jan Dzedins
”väcker…tankar och funderingar kring demokrati, kulturarv, kreativitet och entreprenörskap.” Östra Småland
””Lars Sonnesjö har skapat en mycket munter uppsättning av en sorglig historia.” ”Vår ´Torsten’ liknar en Peer Gynt som far genom tiden och tjänar pengar på allt och alla. … entrepre- nörskap som möjlighet, luftballong eller rent skojeri” Svenska Dagbladet
”glasarbetarnas och glasformgivarnas historia … starkt färgad av deras frustration, besvikelse, vrede och sorg” Barometern
I ett tält i Åfors och Hovmantorp fick vi följa de rafflande händelserna då frälsaren kom till Glasriket. I Glasjesus möter vi kommunalrådet i Lessebo som går ”all in” för frälsarens idéer, ser hur rikspolitikern faller pladask. Formgivare, fack och arbetare får dansa efter den globaliserade kapitalismens pipa och detta leder till att bubblan spricker.
Föreställning väckte stor uppmärksamhet, inte minst då den tvingades flytta från de spelplatser, Kosta och Orrefors, som ursprungligen var tilltänkta.
Föreställningen spelades under juni och augusti i Åfors och Hovmantorp, och var en samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg och ABF Kronoberg Östra Småland/Blekinge.
Foto: Peder Nabo
2015
Antigone
Nöjesparken
På flykt
Imorgon och imorgon och imorgon
Ut ur teatergarderoben
2015
Antigone
Urpremiär 14 feb 2015
Medverkande: Sara Glaser och Lasse Sonnesjö Manus och regi: Viktor Tjerneld Scenografi och kostym: Katrine Gjerding Ljussättning: Joakim Engstrand Ljuddesign: Linus Wileryd
”Byteaterns uppsättning lyckas både debattera rättvisa och moral med sin publik och samtidigt vara riktigt bra och många gånger rolig teater” Barometern
I en värld av tandkrämsleende hipsterprinsar och andra förstå-sig-påare så finns Antigone. Antigone är flickan som har en trygg, utstakad framtid – hon ska gifta sig med prinsen och snart bli drottning av Småland. Men istället för en obekymrad tillvaro ifrågasätter hon kungens lag och riskerar hela sin framtid för det hon tror på – rättvisa. Är det Antigones rättviseideal som är starkast, eller kommer maktens ansikte att gå segrande ur föreställningen?
Antigone var en allvarsam historia berättad med humor om att våga ta ställning för det man tror på och som samtidigt ville väcka frågor om begreppet rättvisa. Publikens delaktighet där de i slutändan var de som bestämde pjäsens utgång, bidrog det starka engagemang som föreställningen skapade.
Foto: Peder Nabo
Nöjesparken
Premiär 15 april 2015
Nypremiär 8 september 2017
Medverkande: Anna Lahmer, Martin Ellborg och Peder Nabo Manus och regi: Harald Leander Scenografi och ljus: Lasse Skarin Kostym: Pernilla Lindfors
Här tas vi tillbaka till mitten av 1900-talet och gör ett besök i den klassiska folkparken. Inget kommer att saknas – passera det knattrande chokladhjulet, ta en lott och kasta några bollar. Njut av underhållning från stora scenen och avsluta kvällen med en svängom på dansbanan.
Föreställningen gjordes i två olika varianter. En version avsedd för äldreboende och en för offentlig publik, och genom föreställningen ville vi väcka gamla minnen till liv och öka publikens välbefinnande och känsla av sammanhang.
Under hösten 2017 begav vi oss åter ut på turné med versionen avsedd för äldreboenden. Varje deltagande äldreboende fick fyra besök, där det första är ett förberedande möte med personalen och de tre följande kulturbesöken riktar sig till de boende. Ambitionen var att med hjälp av berättelser, bilder, sinnesupplevelser, musik och under tredje besöket en fullfjädrad folkparkskväll, engagera de boende, entusiasmera dem till egna reflektioner och deltagande, samt att öka deras livskvalitet.
”Hur greppas ett sådant minne (av Folketspark)? Besök Byteatern i Kalmar, svarar jag. Nu öppnas nämligen portarna till Nöjesparken. På Byteatern öppnas stånden igen och det är åter liv i luckan! Vilken tur att man för några timmar får känna sig stor och stark så det passar sig att gå till Folkets park”. Barometern
Foto: Joakim Grusséll
På flykt
På Flykt låter eleverna i form av ett rollspel uppleva, och reflektera kring, en liten del av flyktingars situation i världen idag. Premiär var i november 2015 och projektet erbjöds årskurs 7-8 i skolorna i Kalmar kommun som KLaB-aktivitet. Projektet erbjöds skolorna även under vårterminen 2016.
Foto: Peder Nabo
Imorgon och imorgon och imorgon
Imorgon och imorgon och imorgon – utanför sjunger den ljusa smålandsnatten
Urpremiär 19 september 2015
Medverkande: Sara Glaser, Martin Ellborg och Agnes Hargne Wallander Manus: Lucas Svensson Regi och bearbetning: Daniel Rylander Scenografi och kostym: Jenny Nordberg Ljussättning: Joakim Engstrand Ljuddesign och kompostion: Linus Wileryd
”Det inkännande i människornas kluvenhet bärs fram med försonande drag. Är det inte oss själva vi ser? Varför då döma alltför hårt! Lyssna bara till Martin Ellborgs nedtonade småpratande, se hur Sara Glaser lyser när rollgestalten önskar vara lycklig, eller hejda ett andetag inför Agnes Hargne Wallanders porträtt av den nybakade studenten …. Det är vackert. Det är mänskligt. Varje situation och tidsålder färgar sina människor.” Barometern
”Pjäsen är en medveten satsning från Byteatern att skildra livet i just Kalmar län. En bättre start kunde man knappats fått. Under de två timmar berättelsen pågår är jag aldrig någon annanstans i tankar än just där.” Östra Småland
I den episkt berättade pjäsen möter vi flickan som överges av sina föräldrar då de emigrerar till Amerika, varvsarbetaren som slåss för anarkismens införande, den unge idealistiske talskrivaren till Per Albin Hansson. Men vi kommer också under huden på den evige entreprenören, som startar företag efter företag, och den unga studenten från Högsby som drar till Norge för att tjäna lite pengar i väntan på att veta vad hon ska bli.
Med Imorgon och imorgon och imorgon skapade Byteatern Kalmar Länsteater en krönika över 1900-talet och det tidiga 2000-talets Kalmar län. Pjäsen spännde över tiden 1909-2011, och vi mötte en mängd olika, vanliga och ovanliga, personer som alla lever sina liv i samklang med, eller i opposition till sin tid och sitt samhälle.
Foto: Peder Nabo
Ut ur teatergarderoben
Vernissage 29 november 2015
Utställningsformgivare: Lotta Zetterman Englund och Linda Zetterman Grafisk form: Johan Ekelund Foto: Peder Nabo och Bertil Hertzberg Ljusdesign: Lars Skarin Ljuddesign: Linus Wileryd
Byteaterns kostymutställning visades i Oskarshamn och i Ronneby under 2015. I samband med utställningarna genomförde Lotta Zetterman Englund flera olika textila workshops som var väldigt uppskattade bland deltagarna.
2016
Himladrumlar
En på miljonen
2016
Himladrumlar
Urpremiär 16 april 2016
Medverkande: Sara Glaser, Lasse Sonnesjö och Martin Ellborg Manus och regi: Ika Nord Scenografi och kostym: Sandra Perment Ljussättning: Joakim Engstrand Komposition: Peder Nabo Ljuddesign: Linus Wileryd
”En visuell smaragd. Glaser, Ellborg och Sonnesjö […] är inte bara imponerande samspelta med varandra utan även med scenografin. Varje rörelse är koreograferad med exakthet och, ofta en mjuk varsamhet, som gör deras uppenbarelser svävande och drömska.” Barometern
”för barn om de stora frågorna som om det finns en värld ovan där och vad som händer när man dör… poetiskt och lekfull…” Östra Småland
Tillåt oss presentera tre änglar. Eller, egentligen är de två och en halv, för den tredje är inte riktigt färdig ännu. En dag åker änglarna ner till jorden och träffar på en väldigt gammal gubbe som har en hund som heter Tufs. Men med en inte riktigt färdig ängel kan det drumla till sig ordentlig och bara en god gärning kan ställa allt till rätta igen!
Himladrumlar var en saga för alla från 5 år om att möta det som är annorlunda och att försöka se det bästa i varandra. En visuellt stark föreställning som var en hyllning till livet, lusten och fantasin.
Foto: Peder Nabo
En på miljonen
Urpremiär 16 september 2016
Nypremiär 30 mars 2017
Medverkande: Sara Glaser, Martin Ellborg och Pamela Cortés Bruna Manus: Rosemarie Holmström och Daniel Rylander Regi: Daniel Rylander Scenografi och kostym: Ann-Karin Myklebostad Ljussättning: Joakim Engstrand Komposition: Peder Nabo Ljuddesign: Linus Wileryd
”Det är en omtumlande föreställning. Människors röster kommer så starkt till en när man sitter på sin lätta pall, omväxlande i ljus och mörker. … Byteatern har gjort det igen, en föreställning som stannar kvar hos publiken.” Barometern
”Byteatern tar här upp en angelägen fråga och ger röst åt människor som själva kan ha svårt att höras.” Östra Småland
Ta del av de roliga, sorgliga, vardagliga och häpnadsväckande livshistorierna från stadsdelen Norrliden i Kalmar. Kom helt nära människor ur olika åldrar, med olika bakgrunder och olika etniciteter. Men möt också ett stycke svensk nutidshistoria när vi ser miljonprogrammet växa fram och befolkas.
Under våren 2015 samlades livsberättelser in från boende i Norrliden och detta resulterade i föreställningen En på miljonen som spelats för både högstadiet och offentlig publik. Pjäsen ville också belysa en viktig del av svenskt samhällslivet, miljonprogrammet. Vad var ambitionerna med projektet och vad blev det av det sedan?
Foto: Peder Nabo
2017
Dockteater, kan de’ vau nå’t?
Våga vara
2017
Dockteater, kan de’ vau nå’t?
Urpremiär 17 mars 2017
Medverkande: Lars Sonnesjö Manus: Lars Sonnesjö Regi: Daniel Rylander, Ingela Trulsson Scenografi och ljussättning: Lasse Skarin Kostym: Pernilla Lindfors
”Han kan förvandla en skurtrasa till en svan och sitt pekfinger till en busig daggmask. Lars Sonnesjö ger föremålen liv, och de enklaste ting blir magiska när han rör vid dem.” Östra Småland
”Dockteater kan de´ vau nå’t är en kväll med kära återseenden.” Barometern
Efter att ha jobbat makalösa 45 år som dockspelare avrundade Lars Sonnesjö karriären med att spela och skapa en föreställning där vi gavs inblick i dockspelets magi och konkreta utmaningar, samtidigt som vi fick kära återseenden med dockor ur hans stora repertoar. Stagnelius, masken Karl Knut, smeden från Peer Gynt och inte minst Signe fick liv igen.
Foto: Peder NaboFoto: Peder Nabo
Våga vara
Premiär 30 september 2017
Medverkande: Sara Glaser, Fia Forslund Manus: Sara Glaser och Helena Röhr Regi: Helena Röhr Musikarrangemang: Helena Röhr, Sara Glaser, Fia Forslund och Ove Karlsson Ljussättning: Simon Runsten Ljuddesign: Ove Karlsson
”Sara Glaser har en fantastisk röst och bildar tillsammans med musikern Fia Forslund en fantastisk duo när de tolkar de kända låtarna i ofta helt egna tappningar som ger musiken en ny dimension.” Barometern
Med utgångspunkt i Hamlets klassiska Att vara-monolog gestaltades en persons livskris och långsamma klättring uppåt. Texter av alla från Tomas Tidholm till Wislawa Szymborska och musik av både Bellman och Kate Bush utgjorde manus till den här musikaliskt överdådiga föreställningen.
2018
Ett dockhem
Svärdfisken
Bortbytingen
2018
Som följd av vår exil till lokaler vid Kalmar Öland airport bestämde vi oss tidigt för att samproducera föreställningar 2018.
Ett dockhem
Sverigepremiär 16 februari 2018
Medverkande: Martin Ellborg, Edvin Bredefeldt, Malin Rømer Brolin-Tani
Manus: Fix & Foxy, fritt efter Henrik Ibsen Regi: Pelle Nordhøj Kann, Tue Biering
En enastående teaterkväll. Allvaret var lika djupt som rörande. Barometern
Henrik Ibsen ville att teater skulle vara ungefär som det verkliga livet, skådespelarna skulle agera som riktiga människor och scenen skulle likna ett verkligt hem. Det påstås i alla fall i Ett dockhem av Fix & Foxy, en dansk scenkonst duo som gjort sig kända för gränssökande och ibland kontroversiella föreställningar där verklighet blandas med fiktion.
Ett dockhem spelades under våren 2018 i vanliga hem där publiken fick veta adressen nån timme innan föreställningen. Väl där bjöds de in till ett värdpar som liksom publiken var ovetande om vad de skulle vara med om. När skådespelarna bekantar sig med hemmet och värdparet går det upp för alla inblandade att värdparet ska spela huvudrollerna, Nora och Torvald.
Ett dockhem som spelades på flera platser runt omkring i länet var en omtumlande, känslomässig och stark upplevelse, en teaterkväll utöver det vanliga.
Foto: Peder Nabo
Svärdfisken
Svärdfisken samproducerades med Riksteatern, Barn och unga.
Sverigepremiär 7 mars 2018
Medverkande: Anna Wadström, Ulf Montan, Nina Åkerlund (ersättare fr 1 sept) Manus: Damian Millar Översättning: Ninna Tersman Regi: Daniel Rylander Scenografi och kostym: Anna Dolata Ljussättning: Anders Herbertsson Komposition och ljuddesign: Linus Wileryd
”De båda (skådespelarna) imponerar stort med ett nära samspel…extra spännande tack vare Linus Wileryds filmiska musik” Barometern
”Det kärvt ömsinta samspelet mellan Anna Wadström…och Ulf Montan, vresigt omtänksam som farfar, skapar en spänning i berättelsen som fångar mellanstadiepubliken.” Svenska Dagbladet
Ett djuplodande äventyr på havet. I Svärdfisken mötte vi farfar Thomas och hans barnbarn Robin som förenas i sorgen efter Thomas son och Robins pappas död. Plötsligt en dag upptäcks en Svärdfisk som fastnat i fiskarnas nät, men som fortfarande lever. Thomas och Robin bestämmer sig för att rädda fisken. Det blir starten på ett äventyr som nästan kostar dem livet men som leder till en fördjupad relation och acceptans över livets förgänglighet.
Svärdfisken – en samproduktion mellan Byteatern Kalmar Länsteater och Riksteatern. Foto: Sören Wilks
Bortbytingen
Bortbytingen samproducerades med Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Urpremiär 6 juli 2018
Medverkande: Elin Rusk, Martin Ellborg, Agnes Forstenberg och Björn BoklundJohansson Manus: Rikard Lekander, efter Selma Lagerlöf Regi: Rikard Lekander Scenografi och kostym: Kajsa Hilton Brown Ljussättning: Joakim Engstrand Komposition och ljuddesign: Hans Appelqvist
En mamma och en pappa är väldigt upptagna och plötsligt händer katastrofen, deras barn blir av miss- tag utbytt mot ett trollbarn; en bortbyting.
I Bortbytingen fick vi följa föräldrarnas kamp med den snabbväxande trollungen och de desperata för- söken att hitta sitt egna barn. Kan man ge omsorg till ett barn som skrämmer en, eller betyder det att man glömt sitt eget barn?
Selma Lagerlöfs klassiska novell, flyttad till vår tid och klädd i urban fantasy-dräkt av Rikard Lekander och Kajsa Hilton Brown, ställde frågor om barns lika värde och lät folksaga möta mordenitet.
Foto: Peder Nabo
2019
D-moll är ljusgrönt
Vem tar hand om hösten?
Förvandlingar
Hamlet
2019
Nya scenkonsthuset invigs i Kalmar hamn.
D-moll är ljusgrönt
Medverkande: Peder Nabo Manus: Peder Nabo Regi: Joakim Engstrand Scenografi: Camilla Ed Kostym: Pernilla Lindfors Ljussättning och video: Joakim Engstrand Ljuddesign: Ove Karlsson, Linus Wileryd Föreställningen spelades på Kalmar konstmuseum och därefter på turné.
”Som en koncentrerad vetenskapsman med håret på ända eller dansande dervisch i plis- serad kjol, tar Peder Nabo publiken med på en magisk och vindlande resa genom musikens historia.” Östra Småland
”Hela publiken sitter, efter stående ovationer, kvar som om de önskade att det inte skulle vara slut.” Barometern
Publiken leddes in i på en guidad resa i Peder Nabos konstnärliga universum, med musikaliskt trolleri, oväntade magiska transformationer och bildpoesi. I denna enmansföreställning undersöktes vad musik är. Kan falskt bli vackert? Går det att skriva en konsert för pilbåge? Hur kom det sig att den första klarinet- ten fanns hela 20 000 år innan vi ens blev bönder? En vackert bildskön föreställning för öga, öra och själ. D-moll är ljusgrönt spelades under våren 2019 med premiär på Kalmar konstmuseum och därefter turné.
Foto: Hanna Engstrand
Vem tar hand om hösten?
Manus och regi: Pelle Hanæus Medverkande: Edvin Bredefeldt Illustration: Joanna Rubin Dranger Spelades i förskoleklasser våren 2019 och våren 2020.
Adam, som är lärare, ska börja jobba i en ny skola, efter en lång, varm och skön sommar. Hur ska det bli att träffa nya barn och kollegor? Är nya saker oroande eller spännande? Oavsett ålder är det nog alltid förknippat med pirr i magen att komma till en ny plats och möta nya människor. Genom årstidernas förändringar får vi följa Adam i hans möte med kärleken, vänskapen och det nya.
Skådespelaren Edvin Bredefeldt gestaltar en musikalisk berättelse av Pelle Hanæus, som också regisserar.
Illustratören Joanna Rubin Dranger bidrar med en stor, fantasieggande bild av årstiderna. Kompositören Emma Nordenstam har komponerat en sång direkt för föreställningen.
Foto: Emelie Lund
Förvandlingar
Medverkande: Martin Ellborg, Edvin Bredefeldt, Agnes Forstenberg, Anna Lahmer, Camilo Ge Bresky, Helena Roditou Anderssson, Anne Haugaard, Pelle Hanæus, Olle Linder, Emelia Amper, Dan Knagg, Bakri Wassan
Manus: Pelle Hanæus Regi: Pelle Hanæus Scenografi och kostym: Marika Åkerblom Ljussättning: Joakim Engstrand Komposition: ODE (Olle Linder, Emelia Amper, Dan Knagg) Ljuddesign: Ove Karlsson, Linus Wileryd
Premiär: 6 september 2019
”… en alldeles fantastisk föreställning; rolig, spännande, magisk, mystisk och lite kaotisk som utspelas i hela teaterhuset” Östra Småland
”Teater som lämnar en längtan efter mer.” Barometern
Vi invigde Byteatern nya hus och stora scen med ett scenkonstspektakel skapat av regissören Pelle Hanæus där teater, musik och sång blandades. Under temat Förvandlingar, fick vi hylla scenkonsten och visar musklerna i vårt nya hus, där det sublima varvades med det slamriga, det sköna går sid vid sida med det grymma och där känslor och tankar sattes i rullning.
FörvandlingarODE och hela ensemblen i Förvandlingar. Foto: Hanna Engstrand
Hamlet
Premiär 16 november 2019
Medverkande: Agnes Forstenberg, Agnes Hargne Wallander, Edvin Bredefeldt, Ulf Montan, Irma Jämhammar, Viktor Sköld Manus: William Shakespeare Regi och bearbetning: Daniel Rylander Scenografi och ljussättning: Lars Jansson Kostym: Pernilla Lindfors Komposition och ljuddesign: Linus Wileryd Maskdesign: Lise-Lott Wendt.
”Så går det som det går i den ruttna staten Danmark. Alla dör på slutet. Fast inte. I en överraskande twist som inte ska avslöjas här kan hela intrigspelet börja om igen. Eller kanske inte…” Östra Småland
”Daniel Rylanders bearbetning och regi sätter ljuset på kvävande och krävande könsroller där det i Hamlet främst är mansrollen som strålkastarljuset riktas mot.” Barometern
I regi och bearbetning av teaterchef Daniel Rylander gjorde Byteatern en djupdykning i Shakespeares pjäs om den olycklige och handlingsförlamade danske prinsen. Föreställningen ställde frågor som varför inte Hamlet hämnas sin far, hur kommer det sig att inte han blir kung efter sin pappas bortgång och hur ska man egentligen kunna vara en människa i en värld som hyllar våld och kräver känslokyla?
Ulf Montan i rollen som spöket och Agnes Forstenberg som Hamlet. Foto: Mattias Johansson
Pandemin Covid-19 innebär restriktioner i publikantal och många föreställningar måste ställas in.
Nattfolket
Av: Isa Schöier Bearbetning av Byteatern Kalmar Länsteater Regi: Helle Rossing Scenografi/Kostym: Marie Moberg Ljuddesign: Jonatan Eklund Ljusdesign: Anders ”Hebbe” Herbertzon Maskdesign: Lise-Lott Wendt Målgrupp: åk 5–7 Medverkande: Agnes Hargne Wallander, Martina Hemmingsson, Rasmus Johansson Spelperiod: Våren 2020 och våren 2021
Den framtidsdystopiska scenografin är magnifik, skådespelarna övertygande och berättelsen rymmer några av vår tids mest ödesmättade frågor: Klimatkrisen och ekonomisk ojämlikhet.
Frida Lindström, Barometern
I en nära framtid finns det inte plats till alla. Att få ha ett vanligt liv, sitt eget hem och sin egen plats, det är bara något för de som lever på dagen. De som ser till att allt fungerar i samhället lever och jobbar på natten, de kallas Nattfolket och får ingen egen plats. Och ingen bryr sig egentligen om varför det är så. Det är inget det talas om. Det vanliga dagsfolket och nattfolket lever i två skilda världar i en framtid där yta är en lyx och där skillnaden mellan de som har ett boende och de som inte har är fundamental.
I ett flickrum uppstår ett hemligt möte mellan dessa världar när Sonya måste börja dela sitt rum med Akka, en flicka från Nattfolket. De ska egentligen inte träffas. När Sonya är i skolan sover Akka i hennes rum och delningen av rummet ska ske utan att det lämnar några spår. Men små tecken gör det ändå tydligt att det lever två människor på samma plats och trots att tjejerna skiljs åt av regler, fördomar och samhällsstrukturer så söker de sig till varandra. När Akka sedan blir sjuk måste Sonya samla mod och ge sig ut på ett farligt uppdrag.
Nattfolket är skriven direkt för Byteatern Kalmar Länsteater av Isa Schöier. Isa är en av Sveriges mest erfarna dramatiker och har tidigare skrivit flertalet pjäser för barn och unga.
Foto: Emmy Rosling
Kalasa med Vasa
Manus: Gertrud Larsson & Åsa Asptjärn Skådespelare: Agnes Hargne Wallander, Karin Bergstrand, Martin Ellborg, Rasmus Johansson Regi: Öllegård Groundstroem Scenografi och kostymdesign: Åsa Berglund Cowburn Ljusdesign: Joakim Engstrand Ljuddesign: Linus Wileryd & Ove Karlsson Maskör: Agneta A Forssell
Föreställningen riktar sig till ungdomar och vuxna och fast det är bjärt i kostym, scenografi och ljus och agerandet ofta överdrivet och nästan farsartat är det inte på något sätt barnsligt. Det är roligt och vi i den coronasäkert placerade publiken skrattar ofta. Uppsättningen känns generös i sitt framförande och vi i publiken bjuds redan i foajén in i föreställningen i vår väg upp till scenen.
Jag Springer
Jag springer är en samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg
Manus: Line Mørkeby Översättning och regi: Daniel Rylander Skådespelare: Edvin Bredefeldt Dramaturg: Sofia Westerlund Scenografi och kostymdesign: Maja Döbling Ljusdesign: Casper Törneman Ljuddesign: Linus Wileryd
”Jag springer” är en drabbande pjäs som bygger på den danska journalisten Anders Legarth Schmidts blogg om hans egna erfarenheter av att förlora en dotter i cancer. Men man behöver inte ha upplevt något så traumatiskt för att ”Jag springer” ska ta ett stadigt tag om hjärtat – och hårt vrida om.
”Jag fick både lust att springa och att gå hem till min dotter efter föreställningen och krama henne lite extra, jag är imponerad över hur de har löst det här”
”Gripande och nära men på omsorgsfullt avstånd.”
”Stark, drabbande och fantastisk kombination av alla element som samverkar i perfekt symbios.”
Ut!
Av och med: Agnes Forstenberg
Ut! är en resa till det sköna, gröna. Till vårvindar, frostnätter, purpurvågor och vitsippsbackar. Ut! är ett besök hos fåglarna, hos tystnaden och vågskvalpen. En doft av trä och lent mot huden.
Med hjälp av dikter, ljud och sinnliga upplevelser vill Byteatern och skådespelaren Agnes Forstenberg ta med publiken till naturen.
Föreställningen spelas på träffpunkter och boenden för äldre.
Ut! stoppades av coronapandemin och hann inte ha premiär 2020.
Foto: Emelie Lund
2021
Drömström och Rundlund
Danskjävlar
Länsteatern testar: närhet
2021
Pandemin Covid-19 innebär restriktioner i publikantal och många föreställningar måste ställas in under våren.
Drömström och Rundlund
Premiär 12 februari 2020
Manus: Martina Montelius Förlag: Colombine Regissör: Pelle Öhlund Scenograf: Camilla Ed Kostymdesign: Pernilla Lindfors Rekvisitör/Attributör: AnnKarin Myklebostad Ljuddesign: Linus Wileryd Ljudteknik: Ove Karlsson Ljusdesign: Joakim Engstrand
”Byteaterns Drömström och Rundlund är inget annat än en pärla” Barometern
Vi leker livet! Drömström och Rundlund skapar en helt egen värld. Med språket som redskap förändrar de klassrummet och gör det till något helt annat.
I föreställningen Drömström och Rundlund får vi stifta bekantskap med två figurer, Drömström och Rundlund som utforskar livet. De leker livet; det vi gör i livet under den tiden vi är på jorden.
Föreställningen skapar ett poetiskt konstverk av vardagliga saker. Drömström och Rundlund prövar livets alla sidor och känslor.
Martina Montelius föreställning väcker intresse för språk genom lekfull och fantasifull dialog. Hur känns det att ha akvariefiskar som bor i radhus mellan revbenen? Och hur vore det egentligen att fylla år varje dag? Och när kommer skymningen då man får viska brev och värma varandras magar och lukta på mammor och pappor? Telefonen ringer, kakan är blyg men grumliga bräkanden kommer från människobarn i fjärran.
Välkommen till Drömström och Rundlunds värld där allt kan hända.
Illustrationer Pernilla FridFoto: Hanna Frost
Danskjävlar
Premiär 4 september 2021
Manus & sångtexter Erik Norberg Musik Erik Norberg & Alexander Öberg Regi Alexander Öberg Scenografi- och kostymdesign Elin Hallberg Ljusdesign Alexander Öberg & Joakim Engstrand Mask och mössdesign Agneta A Forssell Musikbearbetning & musikregi Peter Tikkanen Medverkande Agnes Forstenberg, Niclas Ekholm, Martin Ellborg, Lina Englund, Agnes Hargne Wallander, Mattias Redbo
Ljuddesign Linus Wileryd, Ove Karlsson Rekvisitör, attributör & dekormålare Ann-Karin Myklebostad, Loke Lassen, Bettan Eriksson Gross Kostymansvarig & skräddare Pernilla Lindfors Teaterskräddare Petra Pettersson, Per Enarsson
Scenmästare Johan Ottosson Scentekniker Hanna Frost, Pär Lundgren Ljustekniker Joakim Engstrand, Hanna Frost, Oscar Magnfält
Producent Elisabeth Skoglund Marknadsansvarig Emelie Lund Försäljning Anne Haugaard Pedagogiskt material Helena Roditou Andersson
Ekonomi/Personal Johanna Lindberg
Teknisk chef Måns Winge Teaterchefer Monica Wilderoth & Linda Stenberg
Sångpedagog Sara Danheden Affischfoto, programfoto & pressfoto Mattias Johansson Trailer & rörlig bild Andreas Omvik Publikvärdar Myra Airasmaa Storbjörk, Ann-Christin Andersson, Elin Lennholm, Emma Svensson, Inger Strandberg, Emil Söderberg
Bäst just nu, enligt Barometern: ”En färgsprakande, högljudd och omfångsrik musikal. Så skulle man kunna beskriva uppsättningen “Danskjävlar” som just nu spelas på Byteatern Kalmar länsteater. Man skulle också kunna säga att det är en storslagen komedi med pampiga sångnummer, eller att det är en stark och stundtals tung skildring av människans längtan efter tillhörighet. Allt stämmer lika bra. Klart står i alla fall att det danska kollektivet i de småländska skogarna – som faktiskt funnits på riktigt – bjuder publiken på en maxad show med många ingredienser. Agnes Forstenberg är fenomenal i rollen som tonåriga Sanna, som ofrivilligt svepts med av det sena 60-talets gröna våg.”
”Lina Englund sjunger fantastiskt”
”Dramatikern Erik Norberg och regissören Alexander Öberg utvinner maximala dramatiska möjligheter ur storyn och scenbilden är ett fyrverkeri av tidsmarkörer med träffsäkra och omsorgsfulla 70-talskostymer, signerade Elin Hallberg. Kontrasten mellan de lite stela, bigotta smålänningarna och de flummiga idealistiska danskarna är virtuost skildrad, och de många lokala referenserna blir förstås populära hos publiken.”
Det är en väldigt rolig föreställning. Man skrattar högt.
Länsteatern testar: närhet
17 & 18 december 2021
Hur kan vi känna närhet utan att vara nära? Välkommen till ett sceniskt snabblabb där förberedelsetiden varit begränsad men lusten förbehållslös.
Medverkande: Agnes Forstenberg, Agnes Hargne Wallander och Martin Ellborg.
Livemusik, sång och discokänsla för vuxna i nedre foajén.
Fredag 17/12 och lördag 18/12 17.00 Dörrarna öppnas 17.15 Coronasäker tryckarkurs. Inga förkunskaper krävs. ca 18.00-18.45 föreställning
2022
Biet i huvet
Fallfrukt
This is water
Natten är dagens mor
2022
Pandemin Covid-19 innebär restriktioner i publikantal och många föreställningar måste ställas in under våren.
Biet i huvet
Premiär 4 mars 2022. Turnérar våren 2022 och våren 2023.
Ålder: Familjeföreställning från 8 år samt som skolföreställning för årskurs 3-5
Längd: 60 minuter
På Byteaterns Lilla scen samt i gymnastisksalar/blackbox
”Biet i huvet” är tänkt att spelas för publik från åtta år, men passar för fler oavsett ålder, tänker jag. Många av barnets upplevelser finns kvar ändå, fast man blivit äldre. Föreställningen förmedlar hopp och den ljusa och varma känslan tar jag med mig ut från teatern.
Solen går upp över världen och dess strålar träffar ett barn som upptäcker att han plötsligt är ett bi. Biet ger sig ut i världen, ut genom fönstret, ut över en äng och med biets längtan efter nektar landar han i en blomma. Då är barnet lika plötsligt tillbaka i sin säng, level 2 i dess egna fantasispel startar och nu måste hen fort ta sig till skolan utan att väcka föräldrarna.
Biet i huvet handlar om hur ett barn tar sig genom ett dygn av sitt liv. Genom att skapa ett eget inre spel kan hen bemästra en tuff vardag präglad av våld, utanförskap, försummelse och borttappade skolböcker.
Tre skådespelare tar med humor, lekfullhet och fantasi sig an svåra frågor utan givna svar men där den obändiga livskraften hos huvudpersonen är inspirerande.Ett pixellandskap uppbyggt av kuber, inspirerat av dataspel som Minecraft, Roblox och Super Mario utgör scenografin som är skapad av Maja Döbling.
Den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig skriver pjäser, med en ett sällsynt och direkt tilltal till publiken, där texten blir till en mental dans som alltid drivs framåt. Biet i huvet hade urpremiär 2015 och har tidigare gjorts av Riksteatern i Sverige
Foto: Mattias Johansson Bildbearbetning: Emelie LundAgnes Forstenberg, Agnes Hargne Wallander och Emil Hedayat i Byteaterns föreställning Biet i Huvudet i regi av Chantale Hannouch.
Fallfrukt
Nypremiär 2 april 2022 på Byteatern Kalmar Länsteater
Ålder: För gymnasiet och vuxna
Längd: 70 minuter
Ordinarie pris: 195 kronor
Var och en har friheten att tänka vidare på sina egna minnen och vad som format en. Med monologen ”Fallfrukt” erbjuder Monica Wilderoth ett slags sällskap för att våga göra det.
”Genial och osentimental pjäs om barn och klass”
Lysande! Berörande! Skickligt! Måste ses!
Efter 33 år får en kvinna ett brev från sin mamma. Hon vill träffas. Senast de sågs var hon tio år och en liten flicka som skickades bort. Monica Wilderoth, som nu är konstnärlig teaterchef på Byteatern Kalmar Länsteater, skrev boken Fallfrukt 2019 som sedan bearbetades till en föreställning i ett samarbete mellan Östgötateatern och Riksteatern.
Det här är en berättelse om en kvinna som trots fosterhem, missbruk hemifrån och eget beroende har lyckats bli nykter, utbildat sig och arbetar vid universitet. Hur är det att leva i ett samhälle och inte riktigt känna sig som människa? Hur svårt är det att komma från en klass – och vilja till en annan – för att överleva? Fallfrukt handlar om kvinnor och livet längst ner på botten. Om tillfrisknande, om att välja liv i stället för undergång.
Monica Wilderoth spelar pjäsen Fallfrukt på Byteatern Kalmar Länsteater i Kalmar.
This is water
Regi, scenografi och kostym: Monica Wilderoth Ljus och fotografi: Patrik Bogårdh Medverkande: Martin Ellborg, Agnes Hargne-Wallander, Rasmus Johansson och Agnes Forstenberg.
Föreställningen innehåller mycket suggestiv musik och rentav ett sexigt dansnummer, som tar en oväntad vändning på slutet. Det är ofta roligt, en scen med en kaffeautomat som väsnas och nästan tillintetgör ett skört samtal liknar ett slapstick. Samtidigt kunde ämnena för dialogen inte vara mer allvarliga. Maria Zennström, Barometern
”This is water” är en föreställning om civilkurage, vilka vi blir när vi inte vågar stå för de vi är och det vi tror på, och om hur
vi i varje möte med en annan människa ges möjligheten att förändra världen.
Det är en föreställning som handlar om långsamma tankar, om att våga ha fel, att kunna säga ursäkta och förlåt och att våga stå upp för sig själv. Hur gör vi för att våga ge oss själva och alla andra många chanser, om och om igen?
Så att vi känner att det är okej att göra misstag och inser att vi får det inte bättre om andra har det sämre, vi får det bättre när andra har det bra.
En humoristisk pärla á la Roy Andersson goes Matrix.
Natten är dagens mor
Premiär 4 november 2022
MANUS: Lars Norén REGI: Mattias Nordkvist SCENOGRAFI & KOSTYM: Linda Wallgren LJUSDESIGN: Anna Wemmert LJUDDESIGN: Linus Wileryd MEDVERKANDE: Edvin Bredefeldt, Annika Hallin, David Bengtsson, Dan Johansson Spelperiod: hösten 2022 på Byteatern Kalmar Länsteater
Foto: Mattias Johansson
"Byteaterns uppsättning av Natten är dagens mor golvade mig totalt”. Frida Lindström, Barometern
Natten är dagens mor är en svensk teaterklassiker som tar publiken med på en mustig och omvälvande resa. Det är mitten av 1950-tal och vi får hälsa på under ett dygn i köket på ett litet hotell. Den amerikanska jazzen blomstrar, till skillnad från det familjeägda företaget. Idag är det stängt för inventering och den lyckade fasaden börjar krackelera.
Lars Noréns pjäs Natten är Dagens Mor, sätts upp på Byteatern i Kalmar hösten 2022.
2023
Älsklingarna
Olga kastar lasso
Om jag hette Bellman
2023
Premiär för Foajén.
Älsklingarna
Urpremiär 10 mars 2023
MANUS: Kristian Hallberg REGISSÖR: Elin Skärstrand SCENOGRAFI & KOSTYM: Evelina Johansson MASKDESIGN: Hanna Elwe LJUSDESIGNER: Hanna Frost
MEDVERKANDE: Agnes Hargne Wallander, Rasmus Johansson, Meera Ryan, Carita Ivanonva
Nyskrivet för högstadiet fritt efter Elfriede Jelineks Älskarinnorna.
Älsklingarna är en fartfylld och kladdig föreställning om den heterosexuella tonårstjejen på väg att bli kvinna. Om att skapa en identitet och att slå sönder den.
Vi är tacksamma om du mejlar info@byteatern.se så att vi kan rätta till det.
Vi använder ett fåtal kakor (cookies) på vår webbplats. Dessa kan du blockera i din webbläsare. Om du fortsätter använda byteatern.se anser vi att du godkänner kakorna. Det är okej med kakor!Läs mer i vår integritetspolicy