Medverkande: Martin Ellborg, Sara Glaser, Gunilla Larsson och Bengt CW Carlsson
Texter: Bob Hansson, Barbro Smeds, Christina Ounzounidis, Erik Uddenberg, Kerstin Dilimar, Sven Hugo Persson, Johan Sanne, Gustav Tegby och Molly Uddenberg
Regi: Eva Wendt
Bearbetning och dramaturgi: Erik Uddenberg
Scenografi: Elisabeth Åström
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Musik: Sara Glaser
Ljus: Joakim Engstrand
Ljud: Linus Wileryd
Producent: Martin Johansson
”… väcker många tankar och vård och mänsklig samvaro” Östran
”Häri uttrycks med önskvärd tydlighet människors behov av kultur och andra mjuka varor i läkemedelsprocessen.” Barometern
Lever vi i ett vårdsamhälle eller i ett vårdande samhälle? Och vari ligger skillnaden? En av många frågor som föreställningen väcker. Ett drabbande, drastiskt och dramatiskt stycke teater. Om folk som föds. Om folk som dör. Om folk som inser att de behöver varandra.
Ryttaren: Martin Ellborg
Text: Ida Linde
Regi: Martin Johansson
Ljus: Joakim Engstrand
Ljud: Linus Wileryd
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Producent: Martin Johansson
”Omtumlande upplevelse på Byteatern. […] Man lämnar Byteatern fylld av känslor och funderingar. Sonja, det heliga hjärtat, ställer frågor på djupet. Vem är jag, Vad är Sonja, det heliga hjärtat, i mig?” Östran
”Smutsigt och rått om kärlek och identitet. […] Det här är teater på riktigt!” Barometern
Föreställningen handlar både om Ryttaren och om den skådespelare som gestaltar honom. Den världsberömda hopphästen Sonja Sacre Coeur har för första gången vägrat ett hinder. Ryttaren ger här, tio år senare, sin version av det som hände i en presskonferens som blir alltmer utelämnande. I den ena ringhörnan han själv, i den andra Drottning Kristina som hästtränare och framför honom en publik som väntar på svar.
Medverkande: Sara Glaser, Louise Löwenberg, Peder Nabo och Geza Polónyi
Manus: Kattis Ellborg
Regi: Maja Salomonsson
Musik: Peder Nabo och Geza Polónyi
Scenografi: Magnus Lönn
Rekvisitör: AnnKarin Myklebostad
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Mask: Gunilla Pettersson
Ljus: Lars Skarin
Ljud: Linus Wileryd
Dramaturg: Karin Parrot Jonzon
Manusbearbetning: Maja Salomonsson
Regi- och produktionsassistent: Joline Andersson
Snickare: Kennet Berg
Producent: Nina Olsson
”Kristinas flykt berör på många plan” Barometern
”Vilken stjärnsmäll på Kalmar slott” Östran
En thrillerartad fantasyhistoria i slottsmiljö om livets stora frågor.
Om två flickor från var sin tidsålder som möts och påverkar varandras liv.
Ebba, som brottas med trassliga kompis- och föräldrarelationer i början av 2000-talet och drottning Kristina som utnyttjas som en bricka i 1600-talets maktspel.
I samband med föreställningen hölls en guidad tur på slottet om temat Drottning Kristina på Kalmar slott.
Spelades för åk 5-7 samt för offentlig publik.
Av och med: Alma Söderberg och Daniel Almgren Recén
Ljus: Johan Rockström
Ljudassistans: Linus Wileryd
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Producent: Martin Johansson
”Modigt, självutlämnande och samtidigt en allmängiltig kommentar till vårt genomstresade samhälle är den föreställning som de unga dansarna, koreograferna och performanceartisterna Alma Söderberg och Daniel AlmgrenRecén skapat på Byteatern Kalmar Läns Teater.” Östran
”AbDikation Nu är en annorlunda dansperformance, som går rakt in i hjärtat i sin nakenhet och närhet till publiken. […] Missa inte denna rika och fantasieggande föreställning.” Barometern
Dansperformance som utvecklades under en Artist-in-residence med koreograferna och dansarna Alma Söderberg och Daniel AlmgrenRecén.
Likt höstens andra produktioner var temat Drottning Kristinas maximer och aforismer som t ex ”Människan har fått talets gåva men man kan fråga sig om det gör henne klokare än djuren”.
Medverkande: Lars Sonnesjö och dockan Signe
Text: Lars Sonnesjö
Dockmakare: Bodil Göransson
Kostymör: Lotta Zetterman Englund
Producent: Nina Olsson
Gatuteater från ett fönster på Kullzénska caféet. Signe kommenterar veckans stora och små händelser, från världspolitik till grannskvaller.
Ett samarbete med Destination Kalmar, Kullzénska caféet, Barometern, Östra Småland, Kalmarposten och TV4 Nyheterna Kalmar.
Lasse och Signe gjorde även på förfrågan några extra föreställningar med specialanpassade manus under året.
Spelas på Kalmar teater och på turné
Premiär fredagen den 26 november
Fem musiker spelar elva musikstycken live på scen. Till varje musikstycke finns en specialkomponerad film. Fyra olika filmare har bildsatt musiken fritt efter deras egna tolkningar, alltifrån abstrakta och drömlika filmer till ett midsommarfirande. Projektet initierades av Byteaterns musiker Peder Nabo.
Nattens prinsessa är ett samarbete mellan Byteatern Kalmar länsteater, Musik i Blekinge och Kalmar läns musikstiftelse.
På scenen får ni träffa Peder Nabo, Martin Ellborg, Niclas Höglind, Kristofer Johansson och Geza Polónyi.
Filmerna har gjorts av Kåre Persson, Pelle Hybinette, Joakim Engstrand och Peder Nabo
På scen: Katarina Rodopoulos, Sara Glaser, Martin Ellborg, Lasse Sonnesjö och Peder Nabo
Text: Ulf Evrén
Regi: Joakim Engstrand
Scenografi, rekvisita och dekormåleri: AnnKarin Myklebostad
Ljussättning: Jesper Kongshaug
Dockor: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Mask: Angelica Ekeberg
Video: Clement Irbil
Musik: Peder Nabo
Ljud: Linus Wileryd
Producent: Nina Olsson
”Djärv satsning som berör”
Barometern”Sara Glaser som den otäcke, svårbegriplige Marcus, med studer av sorglig självinsikt, har en närvaro som går under huden.”
Östran
”Den som vandrar om natten” såldes till nior och gymnasieklasser med åtföljande pedagogiskt lärarmaterial och introduktion till föreställningen genom föredrag och andra arrangemang. Föreställningens tema kring våldets mekanismer, övergrepp och krig gav upphov till livliga diskussioner kring moral och etik i både klassrum runt om i länet och på teatern.
På scen: Anna Thorén Mörnerud och Anna-Greta Larsson
Text: Johan Sanne
Regi, scenografi och dockor: Bodil Göransson
Dockmakare: Anna Thorén Mörnerud
Musiker och skådespelare: Anna-Greta Larsson
Ljussättning: Åsa El Mottaki
Producent: Adam Knapasjö
”Som alltid när det gäller Byteatern så får föremål liv på det mest fantasieggande sätt.” Barometern
”Familjeföreställning i litet format men med stort hjärta.” Östran
Sånt som jäser och sånt som gror riktade sig i första hand till familjer. Sveriges rika och långa historia som jordbrukarland fick ta plats på teaterscenen i Bodil Göranssons fantastiska teatervärld. Även i denna teaterföreställning tog Byteatern upp ett angeläget ämne som speglade vår tid: de globala miljöfrågorna och matens roll i människans gemensamma historia.
Under 2012 – 2013 samproducerade Byteatern Kalmar Länsteater och Regionteatern Blekinge Kronoberg tre produktioner för skilda åldrar; alla med utgångspunkt i Cervantes roman Don Quijote och dess teman.
Manusförfattare: Lars Sonnesjö
Premiär 28 januari 2012
Scenografi: Ann-Karin Myklebostad
Kostym: Lotta Engstrand
Musik: Peder Nabo och Geza Pólony
Ljus: Lars Skarin
Ljud: Peder Nabo
Dockmakare: Bodil Göransson
Medverkande: Lars Sonnesjö och Susanne Gunnersen
124
Premiär 3 maj 2012
Medverkande: Jo Rideout (England), Joline Andersson (Sverige), Gerog Bütow (Tyskland), Martin Ellborg (Sverige, Byteatern)
Koncept, idé och regi: Sara Glaser
Manus och dramaturgi: Joline Andersson
Texter: August Strindberg
Regiassistent: Sofia Lindén
Byteatern uppmärksammade Augusti Strindberg under jubileumsåret med ”ISI”. Sara Glaser regisserade en experimentiell och gränsöverskridande föreställning. Genom att genomföra flashmobs av valda delar ur Strindbergs verk ville vi här, med regissörens ord: ”ta teatern ut på stan, avdramatisera Strindberg och återföra samtalen från hans texter till platser där samtal förs idag”. Augusti strindbergs verk är översatta till en mängd språk och ahsn pjäser spelas frekvent utomlands. Skådespelarna var en internationell ensemble som spelade på sina respektive modersmål.
Medverkande: Lars Sonnesjö
Manus: Lars Sonnesjö
Regi: Karin Parrot-Jonzon
Scenografi/ljus: Lars Skarin
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Dockinstruktion: Bodil Göransson
Producent: Nina Olsson
”En stund till var det. Och man önskar att den aldrig skulle ta slut”. Östran
Hösten 2012 fick vi äntligen fördjupa relationen till dockan Signe i föreställningen ”En stund till”. Den fortsatte att turnera under hela 2013. Ett humoristiskt och stillsamt samtal om livet, åldrandet och det som var och det som inte blev.
Medverkande: Sara Glaser, Martin Ellborg, Björn Johansson Boklund och Anna-Karin Rapp
Manus och regi: Joakim Engstrand
Koreografi: Linda Adami
Scenografi: Ann-Karin Myklebostad
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Kompositör: Stefan Johansson
Ljus: Linn Bojing
Ljud: Linus Wileryd
Dramaturgi: Stellan Larsson
”Jag skrattar, gapar stort, vill också lägga mig i” Expressen
”… som i all god teater finns något högst allvarligt och angeläget under den överdådigt muntra ytan” Barometern
Första delen av samarbetet med Regionteatern Blekinge Kronoberg hade premiär hösten 2012 och spelades för årskurserna 1-4. ”Riddaren” turnerade hela våren 2013, och kom slutligen upp i närmare 140 speltillfällen. Ensemble, regissör och koreograf skapade en föreställning som verkligen tog tag.
Urpremiär 12 februari 2013 i Karlshamn
Medverkande: Edvin Bredefeldt, Oldoz Javidi och Julia Jonsson
Manus: Gustav Tegby och Maja Salomonsson
Regissör: Maja Salomonsson
Scenografi och kostym: Johanna Mårtensson
Ljusdesign: Joakim Engstrand
Musik: Peder Nabo
Ljuddesign: Linus Wileryd
Producent: Jan Dzedins och Nina Olsson
”Som alltid när det gäller Byteatern så får föremål liv på det mest fantasieggande sätt.”
Barometern
En fri tolkning av Miguel Cervantes roman ”Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha”.
Föreställningen handlade om trettonåriga Sannas inre och yttre resa. En dag reser hon sig plötsligt upp från familjemiddagen, går rakt ut genom ytterdörren och försvinner ut i världen. Precis som Don Quijote väljer Sanna att följa sina impulser och helt bryta mot omgivningens förväntningar på hur man bör bete sig. Och liksom Don Quijote ger hon sig på både gott och ont hän åt sina fantasier och drömmar, och hamnar därför också oavbrutet i nya äventyr. I en ständig rörelse mellan tid och rum, utan rea- lismens begräsningar, utvecklas historien till en filosofisk och sjövild resa om att våga bygga sin egen verklighet.
Föreställningen spelades på skolor för årskurs 5–7 samt som offentlig familjeföreställning och var en samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Scenografin vann brons i tävlingen A’ Design Award i kategorin Performing Arts, Style and Scenery Design.
Urpremiär 7 september 2013 på Byteatern Kalmar Länsteater
Medverkande: Martin Ellborg, Catherine Westling, Elmira Arikan, Edvin Bredefeldt, Greger Lindquist och Ida Wallfelt.
Manus och regi: Pelle Öhlund
Scenografi och videodesign: Signe Krogh
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Mask: Agneta A Forssell och Hanna Elwe
Musik: Peder Nabo
Ljusdesign: Joakim Engstrand
Ljuddesign: Linus Wileryd
Dramaturg: Stellan Larsson
Producenter: Nina Olsson och Jan Dzedins
”Hisnande och komplex Don Quijote på Byteatern” Barometern
”Utan att ta ifrån de övriga någonting måste sägas att detta är Martin Ellborgs show.”
Östran
Baserad på Miguel Cervantes roman ”Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha”.
Don Quijote – Riddaren av den sorgliga skepnaden- den djupt allvarsamma, komiska och rörande historien om den fattige adelsmannen som, i sin egen verklighet, beslutar sig för att bli riddare och bege sig ut på äventyr. Som väpnare får han med sig bonden Sancho Panza, en matglad realist. Med modigt och osjälviskt hjärta skapar Don Quijotes med sina upptåg förvirring och förveckling, allt till den trogna Sanchos förfäran. Ett visuellt, vackert och storslaget äventyr i ett sandigt, rostigt och sönderbränt landskap med bilder, projektioner och ljus.
Detta var den tredje och avslutande iscensättningen över tematiken i Don Quijote som under 2012 och 2013 gjorts i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Don Quijote spelades på Byteatern i Kalmar, Regionteatern i Växjö samt på turné.
Premiär 14 september 2013, Gärdslösa kyrka, Öland
Medverkande: Mezzosopranen Solgerd Isalv, skådespelaren Lars Sonnesjö, Gärdslösa Kammarkör under ledning av Ingegärd Cafourek, Torbjörn Westman, nyckelharpa & violin, Peter Schöning, cello och Harald Erici, piano.
”Magisk kväll med Stagnelius” Barometern
I samarbete med Erici Produktion.
Liksom 2011 gjordes 2013 ett samarbete med Erici Pro- duktion med ”Stagnelius in concert”.
”Stagnelius in concert” satte ljuset på poeten Erik Johan Stagnelius och hans dikter. Skådespelaren Lars Sonnesjö gav ett intimt och personligt porträtt av en döende Stagnelius med magnifikt dockspel. Dialogen mellan Sonnesjö och Stagnelius varvades med poetens texter, tonsatta av Harald Erici och framförda av Gärdslösa Kammarkör och mezzosopranen Solgerd Isalv.
Föreställningen gavs vid fyra tillfällen under september 2013.
Sverigepremiär 28 februari 2014
Medverkande: Gunilla Andersson, Olof Bergström, Martin Ellborg, Julia Jonsson och Ida Wallfelt
Manus: Line Mørkeby
Förlag: Nordiska ApS-Köpenhamn
Regi: Daniel Rylander
Översättning och bearbetning: Daniel Rylander
Scenografi, rekvisita, attribut: Ann-Karin Myklebostad
Ljus: Joakim Engstrand
Kostym och sömnad: Lotta Zetterman Englund
Koreografi: Jóhann Lindell
Mask: Hanna Elwe
Musik och musikarrangemang: Peder Nabo och
Linus Wileryd
Ljud: Linus Wileryd
Pedagogiskt material: Anna-Greta Larsson
Verkstad: Kennet Berg
Föreställningsteknik: Joakim Engstrand och
Anders Ryding Hallin
Marknadsföring och layout: Julia Hjertqvist
Teknisk samordning: Lars Skarin
Producent: Nina Olsson
”Laddat familjedrama med gnisselfritt ensemblespel” ”Byteatern tränger under huden”
Barometern”Byteatern lyckas … gestalta erotik och våld utan att vare sig förfalla till exhibitionism eller menlöshet”
Kalmar Länstidning
I 2014s första föreställning mötte vi familjen som lever det perfekta livet. De äter sunt, motionerar och möter livets alla situationer med en frejdig sång för att hela tiden förvissa sig om sin lyckliga tillvaro. Men allt föränd- ras när utbytesstudenten Nat kliver in genom dörren och tillvaron vänds upp och ned. Nat vill inte sjunga sånger, går i konstiga kläder och när hon och familjens dotter blir förälskade är måttet verkligen rågat.
Föreställningen spelades under våren 2014 för högstadiet och offentlig publik.
Premiär 19 september 2014 på Byteatern Kalmar Länsteater
Medverkande: Joel Berg, Martin Ellborg och Sara Glaser
Musiker: Vladimir Dikanski och Peder Nabo
Av: Guus Ponsioen
Libretto: Suzanne van Lohuizen
Regi: Öllegård Groundstroem
Kapellmästare: Géza Polónyi
Scenografi och rekvisita: Ann-Karin Myklebostad
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Mask: Agneta A Forssell
Ljusdesign: Lars Skarin
Ljuddesign: Linus Wileryd
Producent: Christina Florell
”en lagom makaber föreställning, full av vardagsrealism och fantasterier på en och samma gång” Barometern
”I en salig väntan på döden” Östra småland
De tre farbröderna har hunnit bli ganska gamla men hur vet man egentligen att man levt ett bra liv? Är kunskapen om insekter, antalet lästa böcker eller är kanske upplevelsen av kärlek det viktigaste? I denna barnopera mötte publiken Micke, Charlie och Rickardsson och deras rädsla inför och funderingar över döden och livet.
Föreställningen spelades under hösten 2014 och var en samproduktion med Länsmusiken, Kalmar läns musik stiftelse.
Urpremiär 14 juni 2014 i Åfors
Medverkande: Johannes Wanselow, Bengt Dahlberg, Julia Frisberg, Anna Maria Käll, Greger Lindquist, Mary Lou Ward, Jensy Elvung, Margareta Eriksson, Isabelle Haag, Ulla Kling, Ewa Kramer Karlsson, Jan Karlsson, Luisa Käll, Mariana Lundgren, Henrik Medin, Stig Olsson och Torbjörn Quist
Manus: Gertrud Larsson
Regi: Lars Sonnesjö
Scenografi och kostym: Agneta A Forssell
Komposition: Peder Nabo
Koreografi: Anna Eklund
Producent: Jan Dzedins
”väcker…tankar och funderingar kring demokrati, kulturarv, kreativitet och entreprenörskap.”
Östra Småland””Lars Sonnesjö har skapat en mycket munter uppsättning av en sorglig historia.”
”Vår ´Torsten’ liknar en Peer Gynt som far genom tiden och tjänar pengar på allt och alla. … entrepre- nörskap som möjlighet, luftballong eller rent skojeri” Svenska Dagbladet”glasarbetarnas och glasformgivarnas historia … starkt färgad av deras frustration, besvikelse, vrede och sorg”
Barometern
I ett tält i Åfors och Hovmantorp fick vi följa de rafflande händelserna då frälsaren kom till Glasriket. I Glasjesus möter vi kommunalrådet i Lessebo som går ”all in” för frälsarens idéer, ser hur rikspolitikern faller pladask. Formgivare, fack och arbetare får dansa efter den globaliserade kapitalismens pipa och detta leder till att bubblan spricker.
Föreställning väckte stor uppmärksamhet, inte minst då den tvingades flytta från de spelplatser, Kosta och Orrefors, som ursprungligen var tilltänkta.
Föreställningen spelades under juni och augusti i Åfors och Hovmantorp, och var en samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg och ABF Kronoberg Östra Småland/Blekinge.
Urpremiär 14 feb 2015
Medverkande: Sara Glaser och Lasse Sonnesjö
Manus och regi: Viktor Tjerneld
Scenografi och kostym: Katrine Gjerding
Ljussättning: Joakim Engstrand
Ljuddesign: Linus Wileryd
”Byteaterns uppsättning lyckas både debattera rättvisa och moral med sin publik och samtidigt vara riktigt bra och många gånger rolig teater” Barometern
I en värld av tandkrämsleende hipsterprinsar och andra förstå-sig-påare så finns Antigone. Antigone är flickan som har en trygg, utstakad framtid – hon ska gifta sig med prinsen och snart bli drottning av Småland. Men istället för en obekymrad tillvaro ifrågasätter hon kungens lag och riskerar hela sin framtid för det hon tror på – rättvisa. Är det Antigones rättviseideal som är starkast, eller kommer maktens ansikte att gå segrande ur föreställningen?
Antigone var en allvarsam historia berättad med humor om att våga ta ställning för det man tror på och som samtidigt ville väcka frågor om begreppet rättvisa. Publikens delaktighet där de i slutändan var de som bestämde pjäsens utgång, bidrog det starka engagemang som föreställningen skapade.
Premiär 15 april 2015
Nypremiär 8 september 2017
Medverkande: Anna Lahmer, Martin Ellborg och Peder Nabo
Manus och regi: Harald Leander
Scenografi och ljus: Lasse Skarin
Kostym: Pernilla Lindfors
Här tas vi tillbaka till mitten av 1900-talet och gör ett besök i den klassiska folkparken. Inget kommer att saknas – passera det knattrande chokladhjulet, ta en lott och kasta några bollar. Njut av underhållning från stora scenen och avsluta kvällen med en svängom på dansbanan.
Föreställningen gjordes i två olika varianter. En version avsedd för äldreboende och en för offentlig publik, och genom föreställningen ville vi väcka gamla minnen till liv och öka publikens välbefinnande och känsla av sammanhang.
Under hösten 2017 begav vi oss åter ut på turné med versionen avsedd för äldreboenden. Varje deltagande äldreboende fick fyra besök, där det första är ett förberedande möte med personalen och de tre följande kulturbesöken riktar sig till de boende. Ambitionen var att med hjälp av berättelser, bilder, sinnesupplevelser, musik och under tredje besöket en fullfjädrad folkparkskväll, engagera de boende, entusiasmera dem till egna reflektioner och deltagande, samt att öka deras livskvalitet.
”Hur greppas ett sådant minne (av Folketspark)? Besök Byteatern i Kalmar, svarar jag. Nu öppnas nämligen portarna till Nöjesparken. På Byteatern öppnas stånden igen och det är åter liv i luckan! Vilken tur att man för några timmar får känna sig stor och stark så det passar sig att gå till Folkets park”. Barometern
På Flykt låter eleverna i form av ett rollspel uppleva, och reflektera kring, en liten del av flyktingars situation i världen idag. Premiär var i november 2015 och projektet erbjöds årskurs 7-8 i skolorna i Kalmar kommun som KLaB-aktivitet. Projektet erbjöds skolorna även under vårterminen 2016.
Imorgon och imorgon och imorgon – utanför sjunger den ljusa smålandsnatten
Urpremiär 19 september 2015
Medverkande: Sara Glaser, Martin Ellborg och Agnes Hargne Wallander
Manus: Lucas Svensson
Regi och bearbetning: Daniel Rylander
Scenografi och kostym: Jenny Nordberg
Ljussättning: Joakim Engstrand
Ljuddesign och kompostion: Linus Wileryd
”Det inkännande i människornas kluvenhet bärs fram med försonande drag. Är det inte oss själva vi ser? Varför då döma alltför hårt! Lyssna bara till Martin Ellborgs nedtonade småpratande, se hur Sara Glaser lyser när rollgestalten önskar vara lycklig, eller hejda ett andetag inför Agnes Hargne Wallanders porträtt av den nybakade studenten …. Det är vackert. Det är mänskligt. Varje situation och tidsålder färgar sina människor.” Barometern
”Pjäsen är en medveten satsning från Byteatern att skildra livet i just Kalmar län. En bättre start kunde man knappats fått. Under de två timmar berättelsen pågår är jag aldrig någon annanstans i tankar än just där.” Östra Småland
I den episkt berättade pjäsen möter vi flickan som överges av sina föräldrar då de emigrerar till Amerika, varvsarbetaren som slåss för anarkismens införande, den unge idealistiske talskrivaren till Per Albin Hansson. Men vi kommer också under huden på den evige entreprenören, som startar företag efter företag, och den unga studenten från Högsby som drar till Norge för att tjäna lite pengar i väntan på att veta vad hon ska bli.
Med Imorgon och imorgon och imorgon skapade Byteatern Kalmar Länsteater en krönika över 1900-talet och det tidiga 2000-talets Kalmar län. Pjäsen spännde över tiden 1909-2011, och vi mötte en mängd olika, vanliga och ovanliga, personer som alla lever sina liv i samklang med, eller i opposition till sin tid och sitt samhälle.
Vernissage 29 november 2015
Utställningsformgivare: Lotta Zetterman Englund och Linda Zetterman
Grafisk form: Johan Ekelund
Foto: Peder Nabo och Bertil Hertzberg
Ljusdesign: Lars Skarin
Ljuddesign: Linus Wileryd
Byteaterns kostymutställning visades i Oskarshamn och i Ronneby under 2015. I samband med utställningarna genomförde Lotta Zetterman Englund flera olika textila workshops som var väldigt uppskattade bland deltagarna.
Urpremiär 16 april 2016
Medverkande: Sara Glaser, Lasse Sonnesjö och Martin Ellborg
Manus och regi: Ika Nord
Scenografi och kostym: Sandra Perment
Ljussättning: Joakim Engstrand
Komposition: Peder Nabo
Ljuddesign: Linus Wileryd
”En visuell smaragd. Glaser, Ellborg och Sonnesjö […] är inte bara imponerande samspelta med varandra utan även med scenografin. Varje rörelse är koreograferad med exakthet och, ofta en mjuk varsamhet, som gör deras uppenbarelser svävande och drömska.” Barometern
”för barn om de stora frågorna som om det finns en värld ovan där och vad som händer när man dör… poetiskt och lekfull…” Östra Småland
Tillåt oss presentera tre änglar. Eller, egentligen är de två och en halv, för den tredje är inte riktigt färdig ännu. En dag åker änglarna ner till jorden och träffar på en väldigt gammal gubbe som har en hund som heter Tufs. Men med en inte riktigt färdig ängel kan det drumla till sig ordentlig och bara en god gärning kan ställa allt till rätta igen!
Himladrumlar var en saga för alla från 5 år om att möta det som är annorlunda och att försöka se det bästa i varandra. En visuellt stark föreställning som var en hyllning till livet, lusten och fantasin.
Urpremiär 16 september 2016
Nypremiär 30 mars 2017
Medverkande: Sara Glaser, Martin Ellborg och Pamela Cortés Bruna
Manus: Rosemarie Holmström och Daniel Rylander
Regi: Daniel Rylander
Scenografi och kostym: Ann-Karin Myklebostad
Ljussättning: Joakim Engstrand
Komposition: Peder Nabo
Ljuddesign: Linus Wileryd
”Det är en omtumlande föreställning. Människors röster kommer så starkt till en när man sitter på sin lätta pall, omväxlande i ljus och mörker. … Byteatern har gjort det igen, en föreställning som stannar kvar hos publiken.” Barometern
”Byteatern tar här upp en angelägen fråga och ger röst åt människor som själva kan ha svårt att höras.” Östra Småland
Ta del av de roliga, sorgliga, vardagliga och häpnadsväckande livshistorierna från stadsdelen Norrliden i Kalmar. Kom helt nära människor ur olika åldrar, med olika bakgrunder och olika etniciteter. Men möt också ett stycke svensk nutidshistoria när vi ser miljonprogrammet växa fram och befolkas.
Under våren 2015 samlades livsberättelser in från boende i Norrliden och detta resulterade i föreställningen En på miljonen som spelats för både högstadiet och offentlig publik. Pjäsen ville också belysa en viktig del av svenskt samhällslivet, miljonprogrammet. Vad var ambitionerna med projektet och vad blev det av det sedan?
Urpremiär 17 mars 2017
Medverkande: Lars Sonnesjö
Manus: Lars Sonnesjö
Regi: Daniel Rylander, Ingela Trulsson
Scenografi och ljussättning: Lasse Skarin
Kostym: Pernilla Lindfors
”Han kan förvandla en skurtrasa till en svan och sitt pekfinger till en busig daggmask. Lars Sonnesjö ger föremålen liv, och de enklaste ting blir magiska när han rör vid dem.” Östra Småland
”Dockteater kan de´ vau nå’t är en kväll med kära återseenden.” Barometern
Efter att ha jobbat makalösa 45 år som dockspelare avrundade Lars Sonnesjö karriären med att spela och skapa en föreställning där vi gavs inblick i dockspelets magi och konkreta utmaningar, samtidigt som vi fick kära återseenden med dockor ur hans stora repertoar. Stagnelius, masken Karl Knut, smeden från Peer Gynt och inte minst Signe fick liv igen.
Premiär 30 september 2017
Medverkande: Sara Glaser, Fia Forslund
Manus: Sara Glaser och Helena Röhr
Regi: Helena Röhr
Musikarrangemang: Helena Röhr, Sara Glaser, Fia Forslund och Ove Karlsson
Ljussättning: Simon Runsten
Ljuddesign: Ove Karlsson
”Sara Glaser har en fantastisk röst och bildar tillsammans med musikern Fia Forslund en fantastisk duo när de tolkar de kända låtarna i ofta helt egna tappningar som ger musiken en ny dimension.” Barometern
Med utgångspunkt i Hamlets klassiska Att vara-monolog gestaltades en persons livskris och långsamma klättring uppåt. Texter av alla från Tomas Tidholm till Wislawa Szymborska och musik av både Bellman och Kate Bush utgjorde manus till den här musikaliskt överdådiga föreställningen.
Som följd av vår exil till lokaler vid Kalmar Öland airport bestämde vi oss tidigt för att samproducera föreställningar 2018.
Sverigepremiär 16 februari 2018
Medverkande: Martin Ellborg, Edvin Bredefeldt, Malin Rømer Brolin-Tani
Manus: Fix & Foxy, fritt efter Henrik Ibsen
Regi: Pelle Nordhøj Kann, Tue Biering
En enastående teaterkväll. Allvaret var lika djupt som rörande.
Barometern
…starkt berörande och drabbande… Verkligheten är minerad! Tryggheten är villkorad!
Östra Småland
Henrik Ibsen ville att teater skulle vara ungefär som det verkliga livet, skådespelarna skulle agera som riktiga människor och scenen skulle likna ett verkligt hem. Det påstås i alla fall i Ett dockhem av Fix & Foxy, en dansk scenkonst duo som gjort sig kända för gränssökande och ibland kontroversiella föreställningar där verklighet blandas med fiktion.
Ett dockhem spelades under våren 2018 i vanliga hem där publiken fick veta adressen nån timme innan föreställningen. Väl där bjöds de in till ett värdpar som liksom publiken var ovetande om vad de skulle vara med om. När skådespelarna bekantar sig med hemmet och värdparet går det upp för alla inblandade att värdparet ska spela huvudrollerna, Nora och Torvald.
Ett dockhem som spelades på flera platser runt omkring i länet var en omtumlande, känslomässig och stark upplevelse, en teaterkväll utöver det vanliga.
Svärdfisken samproducerades med Riksteatern, Barn och unga.
Sverigepremiär 7 mars 2018
Medverkande: Anna Wadström, Ulf Montan, Nina Åkerlund (ersättare fr 1 sept)
Manus: Damian Millar
Översättning: Ninna Tersman
Regi: Daniel Rylander
Scenografi och kostym: Anna Dolata
Ljussättning: Anders Herbertsson
Komposition och ljuddesign: Linus Wileryd
”De båda (skådespelarna) imponerar stort med ett nära samspel…extra spännande tack vare Linus Wileryds filmiska musik” Barometern
”Det kärvt ömsinta samspelet mellan Anna Wadström…och Ulf Montan, vresigt omtänksam som farfar, skapar en spänning i berättelsen som fångar mellanstadiepubliken.” Svenska Dagbladet
Ett djuplodande äventyr på havet.
I Svärdfisken mötte vi farfar Thomas och hans barnbarn Robin som förenas i sorgen efter Thomas son och Robins pappas död. Plötsligt en dag upptäcks en Svärdfisk som fastnat i fiskarnas nät, men som fortfarande lever. Thomas och Robin bestämmer sig för att rädda fisken. Det blir starten på ett äventyr som nästan kostar dem livet men som leder till en fördjupad relation och acceptans över livets förgänglighet.
Bortbytingen samproducerades med Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Urpremiär 6 juli 2018
Medverkande: Elin Rusk, Martin Ellborg, Agnes Forstenberg och Björn Boklund Johansson
Manus: Rikard Lekander, efter Selma Lagerlöf
Regi: Rikard Lekander
Scenografi och kostym: Kajsa Hilton Brown
Ljussättning: Joakim Engstrand
Komposition och ljuddesign: Hans Appelqvist
En mamma och en pappa är väldigt upptagna och plötsligt händer katastrofen, deras barn blir av miss- tag utbytt mot ett trollbarn; en bortbyting.
I Bortbytingen fick vi följa föräldrarnas kamp med den snabbväxande trollungen och de desperata för- söken att hitta sitt egna barn. Kan man ge omsorg till ett barn som skrämmer en, eller betyder det att man glömt sitt eget barn?
Selma Lagerlöfs klassiska novell, flyttad till vår tid och klädd i urban fantasy-dräkt av Rikard Lekander och Kajsa Hilton Brown, ställde frågor om barns lika värde och lät folksaga möta mordenitet.
Nya scenkonsthuset invigs i Kalmar hamn.
Medverkande: Peder Nabo
Manus: Peder Nabo
Regi: Joakim Engstrand
Scenografi: Camilla Ed
Kostym: Pernilla Lindfors
Ljussättning och video: Joakim Engstrand
Ljuddesign: Ove Karlsson, Linus Wileryd
Föreställningen spelades på Kalmar konstmuseum och därefter på turné.
”Som en koncentrerad vetenskapsman med håret på ända eller dansande dervisch i plis- serad kjol, tar Peder Nabo publiken med på en magisk och vindlande resa genom musikens historia.”
Östra Småland”Hela publiken sitter, efter stående ovationer, kvar som om de önskade att det inte skulle vara slut.”
Barometern
Publiken leddes in i på en guidad resa i Peder Nabos konstnärliga universum, med musikaliskt trolleri, oväntade magiska transformationer och bildpoesi.
I denna enmansföreställning undersöktes vad musik är. Kan falskt bli vackert? Går det att skriva en konsert för pilbåge? Hur kom det sig att den första klarinet- ten fanns hela 20 000 år innan vi ens blev bönder? En vackert bildskön föreställning för öga, öra och själ. D-moll är ljusgrönt spelades under våren 2019 med premiär på Kalmar konstmuseum och därefter turné.
Manus och regi: Pelle Hanæus
Medverkande: Edvin Bredefeldt
Illustration: Joanna Rubin Dranger
Spelades i förskoleklasser våren 2019 och våren 2020.
Adam, som är lärare, ska börja jobba i en ny skola, efter en lång, varm och skön sommar. Hur ska det bli att träffa nya barn och kollegor? Är nya saker oroande eller spännande? Oavsett ålder är det nog alltid förknippat med pirr i magen att komma till en ny plats och möta nya människor. Genom årstidernas förändringar får vi följa Adam i hans möte med kärleken, vänskapen och det nya.
Skådespelaren Edvin Bredefeldt gestaltar en musikalisk berättelse av Pelle Hanæus, som också regisserar.
Illustratören Joanna Rubin Dranger bidrar med en stor, fantasieggande bild av årstiderna. Kompositören Emma Nordenstam har komponerat en sång direkt för föreställningen.
Medverkande: Martin Ellborg, Edvin Bredefeldt, Agnes Forstenberg, Anna Lahmer, Camilo Ge Bresky, Helena Roditou Anderssson, Anne Haugaard, Pelle Hanæus, Olle Linder, Emelia Amper, Dan Knagg, Bakri Wassan
Manus: Pelle Hanæus
Regi: Pelle Hanæus
Scenografi och kostym: Marika Åkerblom
Ljussättning: Joakim Engstrand Komposition: ODE (Olle Linder, Emelia Amper, Dan Knagg)
Ljuddesign: Ove Karlsson, Linus Wileryd
Premiär: 6 september 2019
”… en alldeles fantastisk föreställning; rolig, spännande, magisk, mystisk och lite kaotisk som utspelas i hela teaterhuset”
Östra Småland”Teater som lämnar en längtan efter mer.”
Barometern
Vi invigde Byteatern nya hus och stora scen med ett scenkonstspektakel skapat av regissören Pelle Hanæus där teater, musik och sång blandades. Under temat Förvandlingar, fick vi hylla scenkonsten och visar musklerna i vårt nya hus, där det sublima varvades med det slamriga, det sköna går sid vid sida med det grymma och där känslor och tankar sattes i rullning.
Premiär 16 november 2019
Medverkande: Agnes Forstenberg, Agnes Hargne Wallander, Edvin Bredefeldt, Ulf Montan, Irma Jämhammar, Viktor Sköld
Manus: William Shakespeare
Regi och bearbetning: Daniel Rylander
Scenografi och ljussättning: Lars Jansson
Kostym: Pernilla Lindfors
Komposition och ljuddesign: Linus Wileryd
Maskdesign: Lise-Lott Wendt.
”Så går det som det går i den ruttna staten Danmark. Alla dör på slutet. Fast inte. I en överraskande twist som inte ska avslöjas här kan hela intrigspelet börja om igen. Eller kanske inte…”
Östra Småland”Daniel Rylanders bearbetning och regi sätter ljuset på kvävande och krävande könsroller där det i Hamlet främst är mansrollen som strålkastarljuset riktas mot.”
Barometern
I regi och bearbetning av teaterchef Daniel Rylander gjorde Byteatern en djupdykning i Shakespeares pjäs om den olycklige och handlingsförlamade danske prinsen. Föreställningen ställde frågor som varför inte Hamlet hämnas sin far, hur kommer det sig att inte han blir kung efter sin pappas bortgång och hur ska man egentligen kunna vara en människa i en värld som hyllar våld och kräver känslokyla?
Nämen, jag har hittat ett fel
Vi är tacksamma om du mejlar info@byteatern.se så att vi kan rätta till det.