Inspirerad av Shakespeare av Bodil Göransson, Anna-Greta Larsson och Anna Thorén
Premiär oktober 200
Regi: Bodil Göransson
Dramaturgi: gruppen
Scenografi: Bodil Göransson/Anna Thorén
Dockor: Bodil Göransson/Anna Thorén
Musik: Anna-Greta Larsson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Medverkande: Anna-Greta Larsson och Anna Thorén
Spelades för förskola och lågstadium
”Byteaterns Anna Thorén skapar dockor mer levande än vanliga människor!”
Barometern 2000-12-01
Hej!
Vi tänkte leka lite med Wille (ni vet han med efternamnet Shakespeare). Nej, inte lite förresten utan MYCKET. Vi börjar i hans berättelse om Rosalinda som klär ut sig och gömmer sig i skogen med sin bästa kompis. Var detta slutar? Ja, det får vi se.. Det blir i alla fall som NI vill ha det och vi vill ha det.
Här samarbetar Byteatern med Dramatiska Institutets dockteaterlinje i Stockholm. På scen befinner sig Anna Thorén, dockmakare och dockspelare från DI och Anna-Greta Larsson, musiker från Byteatern. Tillsammans berättar de en fantasifull historia med hjälp av fascinerande dockor och härlig musik. Bodil Göransson från Byteatern regisserar och gör scenografin. Föreställningen vänder sig till åldern 4-6 år men kan även spelas som familjeteater.
Utvald till Teaterbiennalen 2001
Av Susanne Osten och Per Lysander
Premiär: Oktober 2000
Regi: Peter Engkvist
Scenografi/dockor/kostym: Gunilla Pantzar
Musik och musikdramaturgi: Sten Sandell
Ljus: Mats Ohlin
Smink/mask: Agneta Andersson Forssell
Medverkande: Anna Lahmer, Lars Sonnesjö, Nina Mattson, Sebastian Höglund och Ulla Tejlén Harling
Spelades för låg och mellanstadiet samt som familjeföreställning
”Det onda kan aldrig skrattas bort, bara genomlevas och göras begripligt. Den processen synliggör Byteatern med stor respekt och kärlek.” Dagens Nyheter
Medeas barn tar avstamp i de antika myterna runt Medea och Jason men utspelar sig i nutik. Det är en pjäs som berättas ur barnens perspektiv. Föräldrarna, Jason och Medea, ska skiljas. Fyllda av sorg, hat och kärlek förmår de inte se sina egna barn.
Med föreställningen ville Byteatern ge publiken en stark sinnlig och känslomässigt engagerande upplevelse som kan göra det enklare att öppna upp för samtal kring de svåra frågorna i livet.
-> Medeas barn blev utvald att delta i Teaterbiennalen 2001 i Växjö.
Premiär 2000
Text: Magnus Lönn
regi och dramaturgi: Magnus Lönn i samarbete med Lena Fridell
Scenografi: Magnus Lönn
Dockor/föremål: Magnus Lönn
Ljus: Lars Skarin
Medverkande: Magnus Lönn
Spelades för vuxna
”Magnus Lönn blir ordsynlig i stället för osynlig med civil o(rd)lydnad”
Barometern”Han odlar språket och lufttorkar bråkstäverna”
Östran
Språket är ett livsprojekt. Hur erövrar jag mitt språk och blir hemma hos mig själv?
Magnus Lönn vrider och vänder på de 28 tecken som utgör vårt alfabet och som också är hela vår inre och yttre värld.
Från skymning till gryning
Medverkande: Niña Mattson, Martin Rydell, Martin Ellborg, Catherine Westling, Anna Lahmer, Sören Björk mfl
Musiker: Peder Nabo, Anna-Greta Larsson, Sören Björk, Martin Ellborg, Anna Lahmer
Regi och manusbearbetning: Ulf Andersson
Manus: Johan Sanne utifrån texter av ungdomar i Kalmar län.
Scenografi: Ivar Jung
Kostym och mask: Lotta Zetterman Englund
Ljussättning: Joakim Engstrand
Musik: Peder Nabo
Koreografi: Gino Samil
Ljuddesign: Ove Karlsson
Rekvisita och mask: Bodil Göransson
Snickeri: Kennet Berg, Jesper Holmström
Teknik: Lars Skarin
Röstinspelning: Torbjörn Karlsson
Sömnad: Kerstin Lönnberg, Bente Karlsson
Regiassistent: Samuel Hellström
Foto: Bertil Hertzberg
Affisch, grafisk form: Ivar Jung
”Amatörer från fyra städer, författare från tre landskap, fjorton proffs i ett manus. Se den!”
Carl-Oskcar Eholm 21 år
”Noll noll för mig är en skön suggestiv nutidsssaga i hårdrocksstil”
André Kaliff 16 år
Lilla Tigers föräldrar ska åka bort och hon har bjudit in till en riktig FF-fest – detta ska bli en natt att minnas! Det blir det också – fast inte som det var tänkt … Det skymmer i den lilla staden och det regnblöta torget avfolkas. Vardagslivet ersätts med nattens magiska figurer. Människor försvinner, de döda återuppstår, nya bekantskaper knyts, nattens konung gör entré, en pojke gör bort sig, en flicka gör slut och polisen är ständigt på språng. När solen äntligen gåt upp väntar en ny dag – ett nytt liv för dem alla.
Noll noll är en vidareutveckling av Byteaterns succéföreställning En dag i maj. Texten är baserad på över 300 inskickade bidrag från ungdomar i hela länet. På Scen möter vi en 15 man stark ensemble med skådespelare och musiker från Byteatern samt unga amatörskådespelare från hela länet; Teaterskeppet i Västervik, Oskarshamns Teatersällskap, Triangelteatern, Teater Katastrof, Jenny Nyströmskolans estetiska program, Waldorfskolan och Högalids folkhögskola i Kalmar, Södra Ölands musikteater, Teater Fruticosa och Ölands Folkhögskola på Öland.
Noll noll var ett samarbete med Riksteater Kalmar län, Länsmusiken och Rockparty
Föreställningen är av och med Martin Ellborg och Stephan Holmström
”Vägarnas fattiga riddare”
Vimmerby Tidning”Byteatern ger musikalisk kavalkad”
Nyheterna”Avspända riddare om små och stora ting”
Karlshamns Allehanda
Musikteater för små spelplatser
En uppsökande musikalisk föreställning som kan spelas nästan var som helst för alla och envar. På scenen två något luggslitna luffare med okuvliga drömmar och livsaptit. Sånger och musik från nittonhundratalet blandas med skådenummer och en och annan skröna. Värme, glädje och kloka ord om livet utlovas också. Fattiga riddare bygger bland annat på texter från Roy Anderssons antologi ”Lyckad nedfrysning av Herr Moro”.
Martin och Stephan har under senare år gjort många uppskattade framträdanden under namnet ”Fattigmansorkestern” på allt från firmafester till festivalspelningar.
Premiär 22 september 2000
Regi: Eyvind Andersen
Scenografi: Bodil Göransson
Dockor: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Musik: Sören Björk, Anna-Greta Larsson
Medverkande: Sören Björk, Anna Lahmer, Anna-Greta Larsson och Lars Sonnesjö
Premiär september 2001
Spelades för låg och mellanstadiet samt som familjeföreställning.
”Byteaterns styrka, är att man lyckas förtöja fantasin i vardagen. Byteatern står med båda fötterna ordentligt i jorden, och tar avstamp ut i fantasin.” Barometern
Kan du bevara en hemlighet? Vill du hänga med på vår sagofyllda teaterlek? Det knackar på dörren. Berättarakuten rusar in mitt i lektionen där barnen sitter intet ont anande böjda över sina matteböcker.
Berättarakuten packar upp sina medikamenter och verktyg och sätter in en behandling:
En fullblodssaga från de djupa skogarnas skogar. En fet myt från tidernas begynnelse. Eller kanske en absolut dokuhistoria ur verkligheten, här och nu, i Sverige, i EU, på jordklotet …
Medverkande och Manus: Lars Sonnesjö
Dikter: Erik Johan Stagnelius
Docka och Scenografi: Bodil Göransson
Regi: Ulla Tylén Harling
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Producent: Christina ”Nina” Olsson
Målgrupp: vuxna
”Med humor, värma och respekt närmar han sig Stagnelius”
”En helt oemotståndlig liten föreställning”
Barometern”En mycket trovärdig bild av den olycklige diktaren”
Östra Småland”Så stor en liten teater kan vara”
Smålandsposten”Föreställningen fungerar som aptitretare och pedagogisk inkörsport till Stagnelius…”
Dagens Nyheter
En föreställning om en av Sveriges största kärleksdiktare, Erik Johan Stagnelius.
Stagnelius föddes på Öland men var senare bosatt i centrala Kalmar och senare även i Stockholm. Han var ful och olycklig, missbrukade både alkohol och opium och fick sig aldrig någon kvinna. Men trots, eller kanske på grund av detta, skrev han den kanske vackraste, skiraste och mest ärliga lyrik vi känner. Ni får vara med vid Stagnelius sista stund i livet i den ruffiga lägenheten på Hornsgatan 7 i Stockholm då han och skådespelaren Lars Sonnesjö möts. Han blev bara 29 år men han hann skriva över 600 dikter.
Musikvarieté år 2001
Idé och manus: Peder Nabo
Regi: Staffan Johansson
Scenografi: Peder Nabo
Musik: Peder Nabo och Anders Ortman
Koreografi: Gino Samil
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Masker: Bodil Göransson, Peder Nabo
Ljus: Lars Skarin
Mask/smink: Agneta Andersson Forssell
Medverkande: Isaac Heinrich, Anders Ortman, Peder Nabo, Eva Hansson, Martin Ellborg, Vladimir Dikanski
Spelades för unga vuxna
Premiär i mars 2001
”Här bjuds publiken på musikaliska utbrytarnummer, allsköns illusionskonster och musiktrolleri. Mask, smink, kostym, och scenografi är inspirerad av den abstrakta bildkonst som skapades i Tyskland och Ryssland på 1920-talet.” Dagens Nyheter
”Det är glädje till musiken, glädje till teatern och glädje till livet och en experimentlusta som i allra högsta grad är smittosam.” Barometern
”Musik finns överallt, och det här ett ovanligt begåvat sätt att bevisa tesen att musik ska byggas utav glädje.” Östran
Något helt nytt och aldrig tidigare skådat i en klassisk varietékostym. Fem clownlika musiker tar sig rätten att spela vad som faller dem in. Eller vad sägs om notställsmusik, rörkör och dammsugarpipa? Fyra herrar musicerar och förevisar sina ovanliga instrument, för publiken och för varandra. Varieténs skådenummer bildar en kedja som tillsammans berättar om oss människor, våra möten och relationer och inte minst om vår längtan efter att bli sedda. Playback bjuder på det oväntade, spännande och okonventionella och genom koreografi och rörelse får varietén ytterligare en dimension.
Ulla Tylén & Peder Nabo
”Så lätt blir vi inte av med fru Puré på Byteatern”
Östran”Kärt återseende av fru Puré”
Oskarshamns-tidningen och Barometern
Fru Puré är en förtjusande liten människa med en något grandios självbild. Hon ger gärna sin syn på samtiden med stor kroppslig uttrycksfullhet och verbal akrobatik.
83
Av Kajsa Giertz och Göran Parkrud
Scenografi: Gunilla Pantzar
Ljus: Joakim Engstrand
Musik: Peder Nabo
Text: Marina Steinmo
Medv: Sonny Lindbäck, Peder Nabo, Kari Short, Sara Svensson, Ulla Tylén Harling, Maria Öhman”Nästan som på riktigt bläddrar mellan dans och teater men oftast slår de båda följe och fyller scenen med det som är så starkt, vackert, personligt och tätt av energi att jag alldeles tappar andan.”
Dagens Nyheter
Nästan som på riktigt var en del i dansprojektet och undersökte fenomenet dokusåpa.
86
Ett surrealistiskt danssolo inspirerat av Florence Nightingale
Koreografi, dans: Kajsa Giertz
Text: Marina Steinmo
Scenografi: Gunilla Pantzar
Mask och kostym: Gunilla Pantzar
Musik: Peder Nabo
Ljus: Thomas Dotzler
Publik: Gymnasiet och vuxna
Premiär: februari 2020
”Kvinnan som, tom på egen identitet, är fångad i ett bekräftelsebehov hon fyller genom mental självstympning – är inte hon en syster till de flickor som skär sig i armarna eller självsvälter i ett desperat rop: Se mig! Det finns all anledning att se Kajsa Giertz.” Svenska Dagbladet
Ett surrealistiskt danssolo inspirerat av Florence Nightingale.
”Om fler försökte likna Jesus i sin vardag skulle världen se helt annorlunda ut.”
Om man genom kraften av sin kärlek, godhet och trofasthet kan förändra en annan människa tills den människan öppnar sig som en trög hissdörr och man kan kliva in och åka vart man vill – då känner man sig väl inte längre tom inuti?
En studie i skönhet
Manus: Marina Steinmo
Bearbetning: Ulla Tylén Harling
Regi/koreografi: Kajsa Giertz
I rollerna: Martin Ellborg, Anja Landgré
Dansare: Sonny Lindbäck, Sara Svensson, Maria Öhman
Scenografi/rekvisita: Bodil Göransson och AnnKarin Myklebostad
Mask: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Ljus: Joakim Engstrand
Smink/mask: Agneta Andersson Forssell
Publik: Mellanstadiet
Premiär november 2002
”Berättelsen om Doktor Frogg som vill frälsa världen med skalpell och föryngrande snitt är en smålustig tablå kring skönhetsindustrins vanvett och vår alltmer vridna människosyn.” Dagens Nyheter
”Byteatern ställer väsentliga frågor om människans drivkrafter” Östran
”Stundtals hisnande och dramatiskt” Barometern
I en blandning av varietéföreställning och informationsmöte erbjuder oss plastikkirurgen Dr Frogg och hans säregna assistenter radikala lösningar på problem med lookism – diskriminering på grund av utseende. Text blandas med dans när de medverkade ställer frågan vad verklig skönhet är. Eller kanske borde vara. Det hela blir en diskussion om utseendets betydelse inramat av den klassiska berättelsen om Skönheten och odjuret.
Medverkande: Nina Åkerlund, Lars Sonnesjö, Anna-Greta Larsson och Martin Hasselgren.
Regi: Christina Nilsson
Scenografi/dockor/rekvisita: Bodil Göransson & Ann-Karin Myklebostad
Ljussättning/teknik: Lars Skarin
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Maskör: Gunilla Pettersson
Koreografi: Sonny Lindbäck
Musik: Anna-Greta Larsson
”Angeläget och sevärt” BAROMETERN
”Byteatern har hittat rätt…” ÖSTRA SMÅLAND
En tragikomisk historia om en ung kvinnas sökande efter sin identitet. Med cirkuskonster och mim, dans och dockor, musik och sång i stämningsfull cabaréanda.
Det är natt på nöjesfältet. Det enda som hörs är hjärtats slag. En ung kvinna står på kajen och tittar ner i det svarta vattnet. Hon tar av sig plagg efter plagg.
En röst hörs.
”Godnatt, min prinsessa! Må änglarna sjunga dig till vila.”
Hon ser sig omkring… Allt är tyst och öde. Nu hör hon rösten igen. Hon vänder sig om och ser en liten docka. Men hon som hade gett upp livet, börjar anförtro dockan sitt innersta. Inte anar hon att bakom denna ömsinta docka, finns en hård och grym man skadad av kriget i Europas hjärta. Mellan dem växer en märklig kärlekshistoria fram…
Utställning av Magnus Lönn som premiärvisades på Kalmar konstmuseum och därefter kunde ses på turné under tio år.
Medverkande: Eldslukaren Joakim Engstrand tillsammans med dansarna Sara Svensson och Maria Öhman.
Premiär den 23 mars
”Kärlekens eld i ny show”
Barometern”Kärlekens eld tänds i hamnmagasin”
Östran
Ett kärlekens möte mellan man och kvinna genom livet. Passionerad glöd, falnande låga, brinnande kaos och het eld. Ett utsnitt av olika skeden i kärleken, med tillhörande ”rites de passages” – livsövergångar. Vuxenblivandet till kvinna och man. Familje- och ålderblivandet till samförstånd och vishet.
I facklors sken ser vi en kvinna och en man vid ett restaurangbord på romantisk middag. Möt också en servitris som är allt från kamrat, rival, fotograf till präst och lockelse. Följ kärlekens röda tråd med eldslukeri och modern dans. Stämningen är tät, rökig, kall och dallrande som vid en boxningsarena.
89
Ren dans och livemusik möter renässanspalats
Dans: Martin Hasselgren, Sonny Lindbäck, Kari Short, Sara Svensson, Nina Åkerlund och Maria Öhman
Musik: Peder Nabo, Géza Polonvi, Per Nyström och Siri Hilmen
Idé/koreografi: Kajsa Giertz
Scenografi: Magnus Lönn
Ljus: Joakim Engstrand
I samarbete med Länsmusiken och Kalmar slott.
Premiär den 14 juni 2002. Spelades i salarna på Kalmar slott.
”Visst är det så en cocktail ska smaka”
Barometern”Magiska ögonblick när slottet blir scen för dans”
Östran”Cocktail på slottet – något utöver det vanliga”
Kalmar läns tidning
En passionerad duett i drottningens sovsal
Ett ensamt solo bland tunga spetsbågade valv
Ett triangeldrama ovanför jungfrukammaren
En cocktail på borggården
En manlig dansare från Stockholms skärgård, två nybakade mimare direkt från teaterhögskolan, en eldig cellist, en kvinnlig dansare med sirlig motorik, en virtuos ungersk violinist, en manlig dansare med glimten i ögat, en kompositör med rytmen i blodet, en kvinnlig dansare med axeln i led allt iscensatt av en nu levande koreograf omtalad för sina fysiska och allvarligt humoristiska föreställningar.
Kom nära Janis Joplin, Billie Holiday och Bessie Smith
Manus: Anna Lahmer
Regi: Ulla Tylén Harling
Scenografi/masker: Gunilla Pantzar
Ljus: Thomas Dotzler
Medverkande: Anna Lahmer
“Anna Lahmer bjuder publiken på en resa bakåt i tiden. En ömsint hyllning!” Östra Småland
”En härlig resa i de blå tonernas värld! Anna gestaltar sångerskornas röster strålande.” Barometern
Anna Lahmer, sångerska och skådespelerska, prövar kraften hos den unga, destruktiva rockartisten Janis Joplin. Hon tar gestalt i varietéartisten, mimaren, bluessångerskan Bessie Smith och hänger sig åt den lika eleganta som råa jazzdrottningen Billie Holiday. Dikt blandas med verklighet, sång med bild och teater. Frågor väcks om framgångens pris i denna intima föreställning om brinnande passioner och fantasieggande idolskap.
Spelades på Byteatern 4 november t.o.m. 13 december 2003 samt på turné.
Premiären ägde rum den 26/9 2003 i Mönsterås.
Om H.C Andersen och hans ”eventyr”
Medverkande: Lars Sonnesjö, skådespelare och
Peder Nabo, musiker
Manus: Lars Sonnesjö
Musik: Peder Nabo
Regi/Scenografi: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Ljussättning: Lars Skarin
Föreställningstekniker: Sören Björk
Dramaturgi: Ulla Tylén Harling
Föreställningsfoto: Bertil Hertzberg
Affischfoto: Emanuel Cederqvist
”Betagande föreställning om fantasins makt.” Östra Småland
”Så dråplig som endast en hunsad ankunge kan vara”. Barometern
Vem var denne febrige, fjäskande man som inget hellre ville än att bli berömd? Så otroligt framgångsrik, medaljerad av självaste konungen! Varför så plågad av inre ensamhet och dålig självkänsla?
H C Andersen var en genial bydåre, en gåta och en av vår tids mest kända författare. Publiken får möta honom i en poetisk och musikalisk föreställning där saga och verklighet blandas på burleskt byteaterskt vis.
Urpremiären ägde rum fredag 28 mars 2003 på Byteatern.
Dansare:
Josef Palm
Sara Svensson
Sonny Lindbäck
Melina Mastrotanasi
Musiker:
Martin Ellborg
Morlaye Soumah
Anna-Greta Larsson
Koreograf: Kajsa Giertz
Musik: Anna-Greta Larsson
Ljus: Joakim Engstrand
Ljud: Peter Almgren
Scenograf: Lars Skarin
Kostym: Lotta Zetterman Englund
”En fest av kroppens alla läten” Expressen
”The sound of a body” är en fräck, oförutsägbar, vacker, svettig och pulserande föreställning. Upplev ljudet av ett andetag, ett fall, en krock, en häftig snurr – ljudet av en kropp.
Nutida dans i koreografi av Kajsa Giertz och med Anna-Greta Larssons suggestiva tonspråk i en visuell konsert för 4 dansare och 3 musiker.
Premiär: 19/9 2003.
Ett koreograferat drömspel av Kajsa Giertz – Inspirerat av Strindberg, Jesus, Buddha och Evert Taube.
Iscensättning/koreografi Kajsa Giertz
Scenografi Gunilla Pantzar
Musik/komposition Peder Nabo
Kostym Lotta Zetterman Englund
Ljussättning Joakim Engstrand
Ljud Peter Almgren
Artister Martin Ellborg, Anna Lahmer, Sonny Lindbäck, Melina Mastrotanasi, Josef Palm, Sara Svensson
Indras Öra blev utvald att delta i Dansbiennalen 2004 i Malmö.
”Koreografen Kajsa Giertz och de fyra dansarna tar farväl med oförvägen energi tillsammans med skådespelarna.” Svenska Dagbladet
Ett nyskapat allkonstverk med dansteater, artisteri, mask och musik.
”Allt kan ske, allt är möjligt och sannolikt. Tid och rum existerar icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer.”
Ur Erinran till Ett Drömspel av August Strindberg.
En föreställning om njutningens smärta och lidandets njutning.
Indras Öra är den plats där himladrotten säges lyssna på de dödliges klagomål.
Om att ta plats och att samsas med varandra
Regi: Bodil Göransson
Scenografi/text: Magnus Lönn
Teknik: Sören Björk
Medv: Anna Hammarstedt och Anna Thorén
”Det blåser bland de snövitt vintriga lakanen där dockspelarna Anna Hammarstedt och Anna Thorén uppfinningsrikt leker fram en historia efter devisen man tager vad man haver. Med en strykbräda, ett strykjärn, några galgar, klädnypor och en mössa berättas hur de frysande och huttrande djuren flyttar in i den borttappade vantens värme. Med enkla medel sätts händelsekedjan i rörelse, vips blir en strumpa och två skedar en älg och en grön hatt förvandlas till groda.” Svenska Dagbladet
Fritt efter den populära ryskafolksagan Vanten
Vad kan man ha en tappad vante till? Det beror på vem som hittar den. Musen och grodan flyttar in i vanten och samsas bra, men så kommer haren och tigger och ber om att få komma in. Okey, det går väl an, men när räven och vargen bultar på…
Vad kan man ha en rysk folksaga till? Det beror på vem som hittar den. Vi låter nya figurer och personligheter ta plats i sagans vante. En varm och ömsint dockteaterföreställning full av upptåg, lek och lust.
Medv: Ulla Tylén Harling, Anna Lahmer, Anna-Greta Larsson, Ulf Evrén, Joakim Engstrand, Sören Björk
Regi: Lena Stefenson
Scenografi & masker: Bodil Görnasson
Musik: Anna-Greta Larsson
Mask: Eva Fänge
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Ljus: Lars Skarin
”Sammantaget är det en underhållande föreställning med fantastiska skådespelarinsatser och med ett viktigt budskap som ingen kommer att missa” Barometern
”Byteatern bjuder på en kväll fylld av spelglädje och överraskningar. Publiken är med på noterna, trots att det är svårt att se den röda tråden, annat än i det stora trådtrassel som nornorna släpat med sig till krogen” Östra Småland
Fullständiga rättigheter står det på dörren till Kersti Rumpas krog. Det har det gjort sedan 1397 när Kersti öppnade sin första krog på Kalmar slott. Tillsammans med sin trotjänare Stumme har hon varit i krogsvängen i över 600 år nu och kunderna har kommit och gått.
I den nyskrivna pjäsen TRASSEL på Kersti Rumpas krog träffar vi dessa två karaktärer på den nästan nybyggda krogen. Skylten ”fullständiga rättigheter” sitter självklart på dörren vilket lockar gäster från både förr och nu. Bland länsinvånare och kungligheter dyker även nornorna upp. De söker ett ställe på jorden med fullständiga mänskliga rättigheter och lockas naturligtvis även de av Kerstis dörrskylt. De har tröttnat på att spinna och klippa livstrådar och tycker att det börjar bli dags för mänskligheten att sköta detta själva. Men är vi verkligen redo?
Kersti Rumpa föddes 1362 och uppträdde för första gången med Byteatern på Kalmars slott 1997. Den nu 640-åriga damen uppträder nu igen i en nyskriven pjäs av Johan Sanne och hon är förvånansvärt pigg för sin ålder. På scen i denna helaftonsföreställning står sex skådespelare, musiker, mimare och eldblåsare vilka bjuder publiken på ett teaterkalas utöver det vanliga.
På scen: Anna-Greta Larsson, Gry Lambertsen, Jens Sigsgaard, Lars Sonnesjö, Martin Ellborg och Ulla Tylén Harling.
Regi: Åsa Johannisson
Scenografi: Magnus Lönn
URPREMIÄR 30 SEPTEMBER 2005
Spelperiod 30 september – 10 december 2005
Målgrupp: vuxna, högstadiet och gymnasiet
”I Hjärnstorm har Byteatern tagit hjälp av två nycirkusartier i form av jonglören Jens Sigsgaard och pålartisten Gry Lambertsen. Det är två skickliga och fantastiskt starka och fysiska artiser som Byteatern valt att samarbeta med.” Barometern
”Svindlande resa rakt in i hjärnvindlingarna. En lyckosam blandning av voudevilleshow, cirkus och klassisk bildningsresa.” Östra Småland
Vad händer när man låter skådespelare och artister ta del av den senaste hjärnforskningen? Vilka bilder föds? Vilka scener spelas upp? Byteaterns ensemble förstärks i höst med två nyutbildade nycirkusartister från Cirkus Cirkörs utbildning Cirkuspiloterna. Tillsammans har gruppen arbetat fram en föreställning under ledning av regissören Åsa Johannisson. ”Hjärnstorm” vänder sig till både ungdomar och vuxna.
Om att få vara den man är
Regi: Öllegård Goulos
Medverkande: Sara Glaser, Ulla Tylén Harling
Manus: Gunilla Linn Person i bearbetning av Camilla Wittmos
Musik: Anna-Greta Larsson
Scenografi och kostym: Gunilla Pantzar
Ljussättning: Lars Skarin
För barn 5 – 7 år
Delfinen gästspelade i Stockholm, Göteborg och Ungern.
”Gunilla Pantzars scenografi och kostym är kongenial och bidrar, liksom Lars Skarins ljussättning till att Delfinen blir ett teateräventyr som engagerar” Östra Småland
”Delfinen är en rörande berättelser om chocken att få ett syskon som konkurerar med föräldrarnas uppmärksamhet … Delfinens kostym är genialisk i sin enkelhet. Inte behöver man ser ut som en delfin för att vara en” Barometern
”Delfinen är en underbart poetisk och mångbottnad barnpjäs som nu spelas i en ömsint och varmhjärtad uppsättning på Byteatern Kalmar Läns Teater.”
Svenska Dagbladet
I Delfinen möts en ensam tant och ett bortsprunget barn. Ett barn som förvandlar sig till Delfin och rymmer hemifrån. För där hemma finns en lillebror.
– Det kom en ny. En som var mycket mindre än jag. Och han var söt! Honom tyckte mamma om!
Tant Miriam lyssnar och tillsammans leker de att hela Ishavet är i Miriams lägenhet. Och hela lägenheten fylls av sjungande, hoppande delfinfamiljer. Familjer där alla får plats!
Delfinen är en poetisk och musikalisk föreställning där lek och allvar blandas i magiska skugglekar. En föreställning där man vågar tala om besvärliga känslor. För vad gör man när svartsjukan bubblar upp? En krånglig fråga för både barn och tanter.
Idé: Joakim Engstrand, Martin Ellborg, Peder Nabo
Medverkande: Joakim Engstrand, Martin Ellborg, Peder Nabo
Regissör: Siw Pedersen
Urpremiär 13 april 2006
Spelperiod 13 april – 19 maj 2006
”I Tre män och en brödrost står männen i centrum. Som tur är. För de är så bra.
De roar, imponerar och sprider glädje.
Missa inte vårens bästa föreställning där humorn tas på allvar.” Barometern
Scenen är deras hem. Hemmet är deras scen.
I föreställningen Tre män och en brödrost träffar vi tre slitna varietérävar som turnerat ihop i alla tider. De älskar inte varandra men kan inte leva utan varandra. I en musikalisk situationsvarieté möter vi dem under ett dygn från förberedelse till show.
En hyllning till varietékonsten!
Föreställningen är en hyllning till den klassiska varietén där magiska och musikaliska scener varvas med eld och fakirkonster. Genom sina umbäranden på och bakom scenen berättar denna trio om sina och våra liv i en överraskande föreställning med prisbelönta tonkonstnärer, eldtämjare och kautschukartister.
Manus: Lars Sonnesjö
Regi: Bodil Göransson
Scenografi: Bodil Göransson
Mask: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Musik: Anna-Greta Larsson
Ljus: Lars Skarin
Medverkande: Lars Sonnesjö och Anna-Greta Larsson
”Jag tyckte det var mycket roligt att arbeta med halvmask och att få improvisera med den. Fräck och mycket verbalt. Masken gick ibland inte att hejda och under vissa repetitioner kunde han ”hålla på” i över en timma.” Lars Sonnesjö, skådespelare
Berättarprogrammet Hopp, tro och Kärlek – berättelser från Östersjön hade premiär 2006 i Blankaholm, söder om Västervik. 2006 var utlyst som berättaråret i Sveriges olika berättarnätverk. Föreställningen turnérade i bygdegårdar längs östersjökusten och i alla tre sydostlänen.
Regi och koreografi: My Areskoug
Idé och scenografi: Magnus Lönn
Skådespelare: Nanna Nore, Patrik Wiberg
Musik, komposition och inspelning:
Marie Samuelsson
Ljus: Joakim Engstrand
Ljuddesign: Linus Persson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Mask: Agneta Andersson Forssell
Föreställningstekniker: Sören Björk
Producent: Maria Augustsson
Samtalspartner i manusarbetet: Thomas Alldahl
”Det är modigt av Byteatern att ge sig ut i det okända och oprövade, men visst är man på rätt spår.” Östran
Teaterföreställningen ”In i det röda” är ett montage av korta händelser som handlar om kärlek. För ett ögonblick ser vi in i olika människors liv. Någon brottas med sina funderingar om vad kärlek är för just henne, någon njuter av sina begär, någon längtar efter tillit, det åldrande paret som lever sina sista dagar tillsammans, den knöliga kärleken mellan förälder och tonåring …
En poetisk intim musikteaterföreställning om kärlekens glupska måttlöshet
Regi: Karin Parrot-Jonzon
Idé och manus: Karin Parrot-Jonzon, Anna Lahmer
Sång: Anna Lahmer
Piano: Attila Gracza
Scenografi: Magnus Lönn
Ljus: Lars Skarin
Ljuddesign: Linus Persson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Producent: Maria Augustsson, Christina ”Nina” Olsson
”Anna Lahmer (sång och trumpet) och Attila Gracza (piano) är excellenta, lägger timbre och humor-humör till kvällens upplevelser.” Nummer.se
”De gör en föreställning som berör, som känns helt äkta.” Östran
Men hjälp av den franska passionerade chansonen i svensk språkdräkt och svensk kärlekslyrik vill vi ge er en varm röd kväll i den mörka vintertiden.Ni skall få möta en sångerska, Anna Lahmer, med hela det kontinentala temperament som krävs för att tolka franska giganter som Edith Piaf, Jacques Brel och Barbara. Sammantaget med mustiga kärleksdikter ur den svenska poesiskatten, från Södergran till Lugn, kommer ni garanterat att få uppleva 70 minuters välgörande passion och värme. Lägg därtill vår klassiskt skolade pianist, Attila Gracza, som förutom att ackompanjera Anna i den franska visvärlden kommer att bjuda er hela piano-stycken av Poulenc och Debussy.
Medverkande: Anna Hammarstedt, Anna Thorén, Anna-Greta Larsson och Martin Ellborg
Idé & regi: Bodil Göransson
Manus: Christina Claesson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Musik: Anna-Greta Larsson
”När överpedagogiska toner rensas bort klingar barnteater som allra bäst. När barns fantasi inte underskattas kan stram rekvisita och okonstlad scenografi bli en magisk succé. så är fallet med Byteaterns föreställning Klappen kommer.” Västerviks Tidningen
”Klappen kommer” var en klassrumsföreställning för lågstadiet i två versioner som spelades parallellt om den allergiska flickan som fick en hund.
Manus och regi: Lena Stefensson
Medverkande: Martin Ellborg, Anna Lahmer, Lars Sonnesjö, Caroline Rendahl, Hans Ung och Peder Nabo
Musik: Peder Nabo
Scenografi och mask: Gunilla Pantzar
Ljussättning: Joakim Engstrand
Ljuddesign: Linus Persson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Producent: Jan Dzedins
Marknadsförare: Monika Krook Appelqvist
Urpremiär: 24 januari 2007 på Byteatern
”Om manus och skådespelarinsatser är lysande så är scenografi, mask, kostym och scenteknik ännu bättre. Gunilla Pantzars masker är helt underbara … Alice i Sverigelandet är en föreställning som värmer i hjärtat på många sätt och många plan. En föreställning med plats för skratt och tårar. Teater när den är som bäst.” Barometern
Alice i Sverigelandet var ett samarbete med Regionteatern Kronoberg. Föreställningen spelades för 9124 unga människor i båda våra län. I samband med föreställningen annordnades en offentlig föreläsning på temat ”Dröm och identitet” som hölls av Ingela Romare, regissör och jungiansk analytiker.
Om Sigrid Hjerténs dramatiska liv
Manus: Ingalill Ellung och Inger Jalmert Moritz
Regi: Inger Jalmert Moritz
Medverkande: Ingalill Ellung och Ulf Montan
Idé och projektledning: Ingalill Ellung
Scenografi, dockor och kostym: Eva Grytt
Musik: Bengt Ernryd
Ljussättning: Lars Skarin
Marknadsföring: Maria Augustsson
”Ta chansen att bli berörd långt in i hjärteroten” Östran
”Lysande porträtt av en pinad kvinna” Barometern
Ett samarbete/gästspel med gruppen Spinetta från Stockholm ledd av Ingalill Ellung.
Medverkande: Martin Ellborg, Anna Hammarstedt, Anna Thorén Mörnerud, Anna-Greta Larsson, Anna Lahmer, Nanna Nore, Patrik Wiberg, Joakim Engstrand, Sören Björk, Nina Olsson, Linda Rolfsson, Inger Strandberg, Eva Hermansson, Karin Parrot Jonzon, Alma Söderberg, Lasse Skarin, Kenneth Berg, Lotta Zetterman Englund, Anneli Englund
Urpremiär: 27 december 2007
Antal föreställningar: 4
Antal publik: 335
”Storstilad final på Astrid Lindgrenfirande … Barnteater mitt under mellandagarna i konkurrens med nyöppade julklappar och julrea på stan. Det är något som uppskattas av publiken.” Barometern
Det bjöds på berätteri i ett Tusen och en natt-tält, en teatervandring genom de suggestiva utrymmena bakom scen, en guidning i Byteatern Kalmar Länsteaters magiska dockvärld och en ordentlig småländsk skröna signerad Astrid Lindgren på stora scen med vindmaskin och allt. Alla föreställningar var utsålda.
Dödsriket tur och retur
Av: Ulf Evrén
Regi: Ulf Evrén
Scenografi och mask: Gunilla Pantzar
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Med: Daniel Adolfsson, Sanna Johansson, Sara Glaser, Martin Ellborg, Yngve Dahlberg m fl
”Masker och musikalitet är stående inslag i Byteaterns alldeles egna, snälla och inkluderande estetik som den här gången på ett tjusigt sätt bär fram insikten att kärleken är grunden för allt.” Dagens Nyheter
Orfeus, den store hjälten och idolen, lever ett kringflackande liv. Hans musik har tänt passioner hos andra och han har bejakat alla sina egna begär, men känner samtidigt ett allt större behov av att bli älskad för den han egentligen är. När Orfeus möter Sanna Johanssons Euridike tycker han sig i henne se allt han saknar. Hon dör emellertid och han beger sig till dödsriket för att hämta tillbaka henne. Hades släpper henne en gång ifrån sig, men när Orfeus inte kan låta bli att vända sig om och betrakta den älskade under återfärden förlorar han henne för gott.
Manus: Lasse Sonnesjö
Regi och dramaturgi: Karin Parrot Jonzon
På scen: Lasse Sonnesjö och Eva Johansson
Scenografi och ljus: Lasse Skarin
Dockmakare: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Kompositör och ljud: Kristoffer Jonzon
Producent: Martin Johansson
”Pjäsen om de originella Kalmarsyskonen Kullzén är mer än lokalhistoria: den berättar starkt och vackert om två människors kringskurna liv och försiktiga drömmar, i ögonblocket när döden kommer. Lars Sonnesjös dockspel som den gamla kvinnan (gjord av Bodil Göransson) är en förbluffande prestation.” Dagens Nyheter
Åren 2009-10 spelade Byteatern pjäsen ”En stund på jorden”. Vi fick följa syskonen Henning och Signe Kullzéns sista stund i livet. Föreställningen blev mycket uppskattad och spelade över hundra föreställningar. I december 2010 framfördes den sista.
Medverkande: Stephan Holmström, Peder Nabo, Sara Glaser, Martin Ellborg
Texter: Emil Jensen, Rosemarie Holmström, Sven-Hugo Persson, Gertrud Larsson, Åsa Asptjärn, Harry Goldstein, Karin Parrot Jonzon, Göran Ljungkvist
Musik: Peder Nabo, Sara Glaser
Regi: Harry Goldstein
Scenografi: Magnus Lönn
Kostym: Lotta Zetterman-Englund
Ljusdesign: Joakim Englund
Ljuddesign: Linus Persson
Producent: Emmy Wallin
Premiär den 29 februari
”Ironisk lök på laxen och kul dådkraft i såsen är det när Byteatern i Kalmar sätter upp klimatkabareten En kantarell i hissen, och Margareta Wiman kan konstatera att kantareller i hissen inte gör livet sämre.” Nummer.se
Miljöfrågorna drabbar oss alla! Vad skall vi göra? Det är minst sagt förvirrande.
Vi på Byteatern gör en föreställning som tar sin utgångspunkt hos några människor som du och jag. Pjäsen berättar om deras önskningar här i livet och hur det kolliderar med vad de gör i sin vardag.
Det är dråpligt och roligt att se hur andra tänker och det är vad teatern berättar om. Det oförutsedda väntar oss i framtiden och det är också vad som händer i en ”En kantarell I hissen”.
Föreställningen är en väv av musik och av såväl lätta som svåra möten mellan personerna. Underhållande och tänkvärt.
Från Kalahari till Kalmar
Medverkande: Anna-Greta Larsson, Anna Thorén Mörnerud, Ann-Karin Myklebostad, Bodil Göransson, Joakim Engstrand, Lars Sonnesjö, Lotta Zetterman-Englund, Magnus Lönn, Martin Ellborg, Martin Johansson, Mikael Olsson, Sara Svanberg, Åsa Back mfl
”En varm och och mänsklig föreställning” Barometern
”en föreställning med poetisk karaktär, en saga på realistisk grund” Östra Småland
Hela 2009 genomförde Byteatern Kalmar Länsteater projektet BLI MÄNNISKA! – från Kalahari till Kalmar. Under ledning av Anna Greta Larsson och Bodil Göransson och gästregissören Åsa Back och dramaturgen Mikael Olsson genomfördes under november månad föreställningar både i Västervik och på Byteatern Kalmar Läns Teaters egen scen. Med temat ”hur människan blev människa” och med Lasse Bergs bok ”Gryning över Kalahari” som inspirationskälla hade man under våren och hösten arbetat fram ett underlag för dessa föreställningar. Amatörer samspelade med professionella skådespelare och musiker.
Idé: Sara Glaser
Text, musik och koreografi: Sara Glaser
Ljud: Linus Wileryd
Ljus: Lasse Skarin
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Producent: Nina Olsson”Det är nästan något unikt som Sara Glaser gör på Byteatern i Kalmar. Hon får text, musik, bilder och dans att hänga ihop till en helhet och hon behärskar suveränt alla uttrycksmedel.” Östra Småland
”Denna hoppfullhet om äkta möten mellan människor kan inte ens den mörkaste och ruggigaste novemberkväll släcka.” Barometern
Sara Glaser ville utforska möjligheten att i det lilla formatet och i en helgjuten professionell form öppna ett samtal med publiken kring sina egna livsfrågor. Det blev en säregen och vackert vemodig föreställning där Saras egenkomponerade musik och koreografi spelade stor roll.
Manus: Ulf Nilsson
Regi: Tom Fjordefalk
Medverkande: Sara Glaser och Martin Ellborg
Scenografi: Gunilla Pantzar
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Ljus: Joakim Engstrand
Musik: Peder Nabo
Ljud: Linus Wileryd
Producent: Nina Olsson”Byteatern i Kalmar har med Lilla babyns hemliga liv skapat en helt underbar föreställning … Skådespelarna har en fenomenal kontakt med publiken. Sara Glaser … ger den trygghet som så fint balanserar bebyns vådliga nattäventyr.” Svd
”Byteatern håller på att återta sin position som en av Sveriges intelligentaste och roligaste teaterar … Martin Ellborgs finstilta minspel och kroppsspråk är så träffande att minsta barn i publiken känner igen det och känner sig själv lite större.” DN
Den 13 mars 2009 var det premiär på föreställnignen för de allra minsta. Det blev en alltigenom konstnärligt fullödig produktion som väckte stor respekt och uppskattning bland både branschfolk, föräldrar och förskolepersonal. För att inte tala om barnen själva, som koncentrerade med häpnad, bestörtning och förtjusning följde den lilla babyns äventyr. Föreställnignen inbjuds till den internationella ”Springfestival”, som enda nordiska inslag förutom de danska i Köpenhamn i maj.
-> Lilla babyns hemliga liv valdes ut till den prestigefyllda Bibu.se, biennalen i Lund i maj 2010.
Manus: Lasse Sonnesjö i samarbete med Barometern, Östra Småland och Kalmarposten
Docka: Bodil Göransson
Kostym: Lotta Zetterman Englund
Ljud: Linus Wileryd
Producent: Nina Olsson
När förfrågan från Gatukontorets attraktör Bengt Skoog kom om ett samarbete under sommaren 2009 gällande en idé om dockan Signe i gatumiljö, nappade vi direkt. Från ett av fönstren i Kullzénska huset, talade Signe under sex lördagar, de mest välbesökta sommarveckorna, cirka femton minuter till de förbipasserande om allt från miljöförstöring till Kamar FF. Det blev succé och samlade flera hundra kalmarbor vid varje tillfälle. Texterna som Signe levererade på sitt eget kluriga vis var skrivna av chefsredaktörerna på Barometern, Östra Småland och Kalmarposten.
Barn – Scenkonstfestivalen i Kalmar ”Kreativitet i rörelse” anordnades 1-3 april tillsammans med Scenkonst Sydost (Riksteatern Sydost, Kronoberg-Blekinge länsteater, Danskonsulenten i Sydost) med speciell inriktning mot dansföreställningar för barn. Förutom Byteatern Kalmar Läns Teaters lokaler användes under festivalen Kalmar Teater, IOGT lokalen och Kalmar slott. I alla våra utrymmen på Barlastgatan spelades det föreställningar, hölls semniarier, avnjöts måltider och minglades det. 180 pedagoger, lärarstudenter och elever från Musikteaterlinjen på Ölands Folkhögskola deltog samt ca 50 medverkande och slutligen sågs föreställningarna av runt 400 barn och ungdomar.
Nämen, jag har hittat ett fel
Vi är tacksamma om du mejlar info@byteatern.se så att vi kan rätta till det.