Pandemin Covid-19 innebär restriktioner i publikantal och många föreställningar måste ställas in.
Av: Isa Schöier
Bearbetning av Byteatern Kalmar Länsteater
Regi: Helle Rossing
Scenografi/Kostym: Marie Moberg
Ljuddesign: Jonatan Eklund
Ljusdesign: Anders ”Hebbe” Herbertzon
Maskdesign: Lise-Lott Wendt
Målgrupp: åk 5–7
Medverkande: Agnes Hargne Wallander, Martina Hemmingsson, Rasmus Johansson
Spelperiod: Våren 2020 och våren 2021
Den framtidsdystopiska scenografin är magnifik, skådespelarna övertygande och berättelsen rymmer några av vår tids mest ödesmättade frågor: Klimatkrisen och ekonomisk ojämlikhet.
Frida Lindström, Barometern
I en nära framtid finns det inte plats till alla. Att få ha ett vanligt liv, sitt eget hem och sin egen plats, det är bara något för de som lever på dagen. De som ser till att allt fungerar i samhället lever och jobbar på natten, de kallas Nattfolket och får ingen egen plats. Och ingen bryr sig egentligen om varför det är så. Det är inget det talas om. Det vanliga dagsfolket och nattfolket lever i två skilda världar i en framtid där yta är en lyx och där skillnaden mellan de som har ett boende och de som inte har är fundamental.
I ett flickrum uppstår ett hemligt möte mellan dessa världar när Sonya måste börja dela sitt rum med Akka, en flicka från Nattfolket. De ska egentligen inte träffas. När Sonya är i skolan sover Akka i hennes rum och delningen av rummet ska ske utan att det lämnar några spår.
Men små tecken gör det ändå tydligt att det lever två människor på samma plats och trots att tjejerna skiljs åt av regler, fördomar och samhällsstrukturer så söker de sig till varandra. När Akka sedan blir sjuk måste Sonya samla mod och ge sig ut på ett farligt uppdrag.
Nattfolket är skriven direkt för Byteatern Kalmar Länsteater av Isa Schöier. Isa är en av Sveriges mest erfarna dramatiker och har tidigare skrivit flertalet pjäser för barn och unga.

Manus: Gertrud Larsson & Åsa Asptjärn
Skådespelare: Agnes Hargne Wallander, Karin Bergstrand, Martin Ellborg, Rasmus Johansson
Regi: Öllegård Groundstroem
Scenografi och kostymdesign: Åsa Berglund Cowburn
Ljusdesign: Joakim Engstrand
Ljuddesign: Linus Wileryd & Ove Karlsson
Maskör: Agneta A Forssell
Föreställningen riktar sig till ungdomar och vuxna och fast det är bjärt i kostym, scenografi och ljus och agerandet ofta överdrivet och nästan farsartat är det inte på något sätt barnsligt. Det är roligt och vi i den coronasäkert placerade publiken skrattar ofta. Uppsättningen känns generös i sitt framförande och vi i publiken bjuds redan i foajén in i föreställningen i vår väg upp till scenen.
Jag springer är en samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg
Manus: Line Mørkeby
Översättning och regi: Daniel Rylander
Skådespelare: Edvin Bredefeldt
Dramaturg: Sofia Westerlund
Scenografi och kostymdesign: Maja Döbling
Ljusdesign: Casper Törneman
Ljuddesign: Linus Wileryd
”Jag springer” är en drabbande pjäs som bygger på den danska journalisten Anders Legarth Schmidts blogg om hans egna erfarenheter av att förlora en dotter i cancer. Men man behöver inte ha upplevt något så traumatiskt för att ”Jag springer” ska ta ett stadigt tag om hjärtat – och hårt vrida om.
”Jag fick både lust att springa och att gå hem till min dotter efter föreställningen och krama henne lite extra, jag är imponerad över hur de har löst det här”
”Gripande och nära men på omsorgsfullt avstånd.”
”Stark, drabbande och fantastisk kombination av alla element som samverkar i perfekt symbios.”
Av och med: Agnes Forstenberg
Ut! är en resa till det sköna, gröna. Till vårvindar, frostnätter, purpurvågor och vitsippsbackar. Ut! är ett besök hos fåglarna, hos tystnaden och vågskvalpen. En doft av trä och lent mot huden.
Med hjälp av dikter, ljud och sinnliga upplevelser vill Byteatern och skådespelaren Agnes Forstenberg ta med publiken till naturen.
Föreställningen spelas på träffpunkter och boenden för äldre.
Ut! stoppades av coronapandemin och hann inte ha premiär 2020.

Pandemin Covid-19 innebär restriktioner i publikantal och många föreställningar måste ställas in under våren.
Premiär 12 februari 2020
Manus: Martina Montelius
Förlag: Colombine
Regissör: Pelle Öhlund
Scenograf: Camilla Ed
Kostymdesign: Pernilla Lindfors
Rekvisitör/Attributör: AnnKarin Myklebostad
Ljuddesign: Linus Wileryd
Ljudteknik: Ove Karlsson
Ljusdesign: Joakim Engstrand
”Byteaterns Drömström och Rundlund är inget annat än en pärla”
Barometern
Vi leker livet!
Drömström och Rundlund skapar en helt egen värld. Med språket som redskap förändrar de klassrummet och gör det till något helt annat.
I föreställningen Drömström och Rundlund får vi stifta bekantskap med två figurer, Drömström och Rundlund som utforskar livet. De leker livet; det vi gör i livet under den tiden vi är på jorden.
Föreställningen skapar ett poetiskt konstverk av vardagliga saker. Drömström och Rundlund prövar livets alla sidor och känslor.
Martina Montelius föreställning väcker intresse för språk genom lekfull och fantasifull dialog. Hur känns det att ha akvariefiskar som bor i radhus mellan revbenen? Och hur vore det egentligen att fylla år varje dag? Och när kommer skymningen då man får viska brev och värma varandras magar och lukta på mammor och pappor? Telefonen ringer, kakan är blyg men grumliga bräkanden kommer från människobarn i fjärran.
Välkommen till Drömström och Rundlunds värld där allt kan hända.


Premiär 4 september 2021
Manus & sångtexter Erik Norberg
Musik Erik Norberg & Alexander Öberg
Regi Alexander Öberg
Scenografi- och kostymdesign Elin Hallberg
Ljusdesign Alexander Öberg & Joakim Engstrand
Mask och mössdesign Agneta A Forssell
Musikbearbetning & musikregi Peter Tikkanen
Medverkande Agnes Forstenberg, Niclas Ekholm, Martin Ellborg, Lina Englund, Agnes Hargne Wallander, Mattias Redbo
Ljuddesign Linus Wileryd, Ove Karlsson
Rekvisitör, attributör & dekormålare Ann-Karin Myklebostad, Loke Lassen, Bettan Eriksson Gross
Kostymansvarig & skräddare Pernilla Lindfors
Teaterskräddare Petra Pettersson, Per Enarsson
Dekortillverkning Pär Lundgren, Patrik Pettersson
Scenmästare Johan Ottosson
Scentekniker Hanna Frost, Pär Lundgren
Ljustekniker Joakim Engstrand, Hanna Frost, Oscar Magnfält
Producent Elisabeth Skoglund Marknadsansvarig Emelie Lund
Försäljning Anne Haugaard
Pedagogiskt material Helena Roditou Andersson
Ekonomi/Personal Johanna Lindberg
Teknisk chef Måns Winge
Teaterchefer Monica Wilderoth & Linda Stenberg
Sångpedagog Sara Danheden
Affischfoto, programfoto & pressfoto Mattias Johansson
Trailer & rörlig bild Andreas Omvik
Publikvärdar Myra Airasmaa Storbjörk, Ann-Christin Andersson, Elin Lennholm, Emma Svensson, Inger Strandberg, Emil Söderberg
Bäst just nu, enligt Barometern: ”En färgsprakande, högljudd och omfångsrik musikal. Så skulle man kunna beskriva uppsättningen “Danskjävlar” som just nu spelas på Byteatern Kalmar länsteater. Man skulle också kunna säga att det är en storslagen komedi med pampiga sångnummer, eller att det är en stark och stundtals tung skildring av människans längtan efter tillhörighet. Allt stämmer lika bra. Klart står i alla fall att det danska kollektivet i de småländska skogarna – som faktiskt funnits på riktigt – bjuder publiken på en maxad show med många ingredienser. Agnes Forstenberg är fenomenal i rollen som tonåriga Sanna, som ofrivilligt svepts med av det sena 60-talets gröna våg.”
”Lina Englund sjunger fantastiskt”
”Dramatikern Erik Norberg och regissören Alexander Öberg utvinner maximala dramatiska möjligheter ur storyn och scenbilden är ett fyrverkeri av tidsmarkörer med träffsäkra och omsorgsfulla 70-talskostymer, signerade Elin Hallberg. Kontrasten mellan de lite stela, bigotta smålänningarna och de flummiga idealistiska danskarna är virtuost skildrad, och de många lokala referenserna blir förstås populära hos publiken.”
Det är en väldigt rolig föreställning. Man skrattar högt.
17 & 18 december 2021
Hur kan vi känna närhet utan att vara nära? Välkommen till ett sceniskt snabblabb där förberedelsetiden varit begränsad men lusten förbehållslös.
17.00 Dörrarna öppnas
17.15 Coronasäker tryckarkurs. Inga förkunskaper krävs.
ca 18.00-18.45 föreställning
Pandemin Covid-19 innebär restriktioner i publikantal och många föreställningar måste ställas in under våren.
- Premiär 4 mars 2022. Turnérar våren 2022 och våren 2023.
- Ålder: Familjeföreställning från 8 år samt som skolföreställning för årskurs 3-5
- Längd: 60 minuter
- På Byteaterns Lilla scen samt i gymnastisksalar/blackbox
”Biet i huvet” är tänkt att spelas för publik från åtta år, men
passar för fler oavsett ålder, tänker jag. Många av barnets upplevelser
finns kvar ändå, fast man blivit äldre. Föreställningen förmedlar hopp
och den ljusa och varma känslan tar jag med mig ut från teatern.
Solen går upp över världen och dess strålar träffar ett barn som upptäcker
att han plötsligt är ett bi. Biet ger sig ut i världen, ut genom
fönstret, ut över en äng och med biets längtan efter nektar landar han i
en blomma. Då är barnet lika plötsligt tillbaka i sin säng, level 2 i
dess egna fantasispel startar och nu måste hen fort ta sig till skolan
utan att väcka föräldrarna.
Biet i huvet handlar om hur ett barn
tar sig genom ett dygn av sitt liv. Genom att skapa ett eget inre spel
kan hen bemästra en tuff vardag präglad av våld, utanförskap,
försummelse och borttappade skolböcker.
Tre skådespelare tar med
humor, lekfullhet och fantasi sig an svåra frågor utan givna svar men
där den obändiga livskraften hos huvudpersonen är inspirerande.Ett
pixellandskap uppbyggt av kuber, inspirerat av dataspel som Minecraft,
Roblox och Super Mario utgör scenografin som är skapad av Maja Döbling.
Den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig skriver pjäser, med en ett
sällsynt och direkt tilltal till publiken, där texten blir till en
mental dans som alltid drivs framåt. Biet i huvet hade urpremiär 2015
och har tidigare gjorts av Riksteatern i Sverige


- Nypremiär 2 april 2022 på Byteatern Kalmar Länsteater
- Ålder: För gymnasiet och vuxna
- Längd: 70 minuter
- Ordinarie pris: 195 kronor
Var och en har friheten att tänka vidare på sina egna minnen och vad som format en. Med monologen ”Fallfrukt” erbjuder Monica Wilderoth ett slags sällskap för att våga göra det.
”Genial och osentimental pjäs om barn och klass”
Lysande! Berörande! Skickligt! Måste ses!
Efter 33 år får en kvinna ett brev från sin mamma. Hon vill träffas. Senast de sågs var hon tio år och en liten flicka som skickades bort. Monica Wilderoth, som nu är konstnärlig teaterchef på Byteatern Kalmar Länsteater, skrev boken Fallfrukt 2019 som sedan bearbetades till en föreställning i ett samarbete mellan Östgötateatern och Riksteatern.
Det här är en berättelse om en kvinna som trots fosterhem, missbruk hemifrån och eget beroende har lyckats bli nykter, utbildat sig och arbetar vid universitet. Hur är det att leva i ett samhälle och inte riktigt känna sig som människa? Hur svårt är det att komma från en klass – och vilja till en annan – för att överleva?
Fallfrukt handlar om kvinnor och livet längst ner på botten. Om tillfrisknande, om att välja liv i stället för undergång.

Regi, scenografi och kostym: Monica Wilderoth Ljus och fotografi: Patrik Bogårdh Medverkande: Martin Ellborg, Agnes Hargne-Wallander, Rasmus Johansson och Agnes Forstenberg.
Föreställningen innehåller mycket suggestiv musik och rentav ett sexigt dansnummer, som tar en oväntad vändning på slutet. Det är ofta roligt, en scen med en kaffeautomat som väsnas och nästan tillintetgör ett skört samtal liknar ett slapstick. Samtidigt kunde ämnena för dialogen inte vara mer allvarliga. Maria Zennström, Barometern
”This is water” är en föreställning om civilkurage, vilka vi blir när vi inte vågar stå för de vi är och det vi tror på, och om hur
vi i varje möte med en annan människa ges möjligheten
att förändra världen.
Det är en föreställning som handlar
om långsamma tankar, om att våga ha fel, att kunna säga
ursäkta och förlåt och att våga stå upp för sig själv. Hur gör vi
för att våga ge oss själva och alla andra många chanser, om
och om igen?
Så att vi känner att det är okej att göra misstag
och inser att vi får det inte bättre om andra har det sämre, vi får det bättre när andra har det bra.
En humoristisk pärla á la Roy Andersson goes Matrix.
Premiär 4 november 2022
MANUS: Lars Norén
REGI: Mattias Nordkvist
SCENOGRAFI & KOSTYM: Linda Wallgren
LJUSDESIGN: Anna Wemmert
LJUDDESIGN: Linus Wileryd
MEDVERKANDE: Edvin Bredefeldt, Annika Hallin, David Bengtsson, Dan Johansson
Spelperiod: hösten 2022 på Byteatern Kalmar Länsteater
Foto: Mattias Johansson
"Byteaterns uppsättning av Natten är dagens mor golvade mig totalt”. Frida Lindström, Barometern
Premiär för Foajén.
Urpremiär 10 mars 2023
MANUS: Kristian Hallberg
REGISSÖR: Elin Skärstrand
SCENOGRAFI & KOSTYM: Evelina Johansson
MASKDESIGN: Hanna Elwe
LJUSDESIGNER: Hanna Frost
MEDVERKANDE: Agnes Hargne Wallander, Rasmus Johansson, Meera Ryan, Carita Ivanonva
Nyskrivet för högstadiet fritt efter Elfriede Jelineks Älskarinnorna.
Älsklingarna är en fartfylld och kladdig föreställning om den heterosexuella tonårstjejen på väg att bli kvinna. Om att skapa en identitet och att slå sönder den.
- Premiär 22 september
- AV: Patrik Franke efter bok av Helena Willis
Columbine teaterförlag
REGI: Agnes Hargne Wallander
SCENOGRAFI/KOSTYM: Jenny Ljungberg
KOMPOSITÖR: Richard Nilsson
LJUSDESIGN: Irmeli Strand
MASK: Agneta A Forsell YIHAA. Välkomna till vilda västern där den årliga lasso-tävlingen strax går av stapeln. Den drivna och äventyrliga hjälten Olga har siktet inställt på vinst och första pris, en resa till Japan. Hennes bästa vän hästen Stefan vill mest ha glass. Olga lyckas till slut övertyga Stefan om att lasso är kul, men då blir han plötsligt en oväntat stor konkurrent i tävlingen. Vad ska hon göra nu?
Bauta-bauta-super-duper-bra!
– Barnrecensenterna i P4 Kalmar
Urpremiär 1 september
Av och med Agnes Forstenberg
Ljusdesign: Fritz Ante
OM JAG HETTE BELLMAN är ett utforskande av dagdrömmeri och verklighetsflykt. Av vad vi har framför oss och vad vi har inom oss. Vad är det med oss människor som gör att vi vill fly in i fantasivärldar gång på gång.
Agnes Forstenberg rör sig sömlös mellan gapskrattshumor, lyrik, allvar och eftertänksamhet.
– Karolina Ekstrand, Barometern
Urpremiär: 16 februari
Dramatisering: Björn Johansson Boklund
efter boken Det är en gris på dagis av Johanna Thydell
Regissör: Daniel Nyström
Scenograf och kostymdesign: Evelina Johansson
Ljusdesign: Emanuel Arvanitis
Ljuddesign: Jonatan Eklund
Maskdesign: Agneta A Forssell
NÖFF. I en hage står en gris och känner sig ensam. En bit bort ligger föris. Där verkar barnen ha så roligt. Grisen fattar ett beslut och blir varmt välkommen in i barngruppen. Men hur ska de kunna gömma en gris på föris?
Det är väldigt roligt
Erika Norberg, P4 Kalmar
Byteaterns grisigaste föreställning är teatermagi för barn
Kim Ustamujic Johansen, Barometern
Det är en gris på föris, bjuder på både humor och äventyr, och flera tänkvärdheter.
Lina Watanen, Kalmar läns tidning
- Spelas hösten 24
Nämen, jag har hittat ett fel
Vi är tacksamma om du mejlar info@byteatern.se så att vi kan rätta till det.